Skulder - fritt eller bundet

Mina bolån och billån hamnar som “fritt kapital”. Jag antar att detta har att göra med att de är upplagda som lån med rörlig ränta?

Blir inte det knasigt - man kan väl ha lån med rörlig ränta som ändå är bundna på så vis att motsvarande tillgång inte är lätt att likvidera? Sen kan man ju också diskutera om ett boende någonsin är “fritt kapital”.

Jag menar, även om det finns en likvid boendemarknad för det mesta så är det ju ingen smal sak att flytta. På så sätt kan man väl argumentera för att fritt resp. bundet betyder olika saker för ett företag kontra en privatperson?

Det går att ändra, eller så missar jag något. :thinking:

Du kan ändra det under: “Administrera => Skulder => Fyra-hinkar”.

Sedan håller jag med dig att man kan diskutera det. Spontant tänker jag på det snarare som en finansiering än som kopplat till boende. I min situation så har jag t.ex. ett bolån, men jag har använt pengarna till att investera. Det vill säga att jag kan amortera när jag vill och på det sättet så är det ett relativt fritt kapital.

Här ändrar du det i Spirecta

Hej,

Jo, det går att ändra, men jag blev lite ställd av att det styrs helt utifrån om det är bunden eller rörlig ränta. Jag förstår ju att har man bunden ränta kan man inte frigöra kapitalet hur som helst, men det känns för binärt.

Med andra ord kvarstår eg. frågan “man kan väl ha lån med rörlig ränta som ändå är bundna på så vis att motsvarande tillgång inte är lätt att likvidera?” Graderna i helvetet och allt det där…

Men jag förstår - kanske det är bättre att ha det som det är. Blir “renare” och mer tekniskt korrekt.

Mmmm… håller med, ska fundera på hur vi kan göra det tydligare. :+1: