Slår din bank samman ränta + amortering i en enda transaktion på kontoutdraget? | Om ja, dela upp dem i två

Det är ganska vanligt att bankerna slår ihop din räntebetalning och din amortering i samma transaktion. Det kan ofta se ut som följer på kontoutdraget:

2019-10-28  Betalning Lån   Övrigt  Övrigt  -5 138,00 kr    18 387,06 kr

Ofta får man kolla på bankens hemsida för att se hur fördelningen av dessa 5 138 kr faktiskt är i verkligheten. I mitt fall såg det ut så här när jag klickat mig fram rätt på Swedbanks hemsida:

Det vill säga av de 5 138 kr så gick 555 kr som en räntebetalning och 4 583 kr till amortering av lånet. I Spirecta gör jag då följande vid importen.



På det här sättet kommer du få rätt på alla ställen. Du kommer få:

  • Rätt saldo på bankkonto
  • Rätt belopp på räntebetalningen som är en utgift
  • Rätt värde på skulden i och med amorteringen (som inte är en utgift)

Om du har några frågor, återkom i kommentarerna nedan. :+1:

5 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kan man dela upp en transaktion i flera delar (t.ex. BRF-räkning med avgift, el och garage)?

Kan man på något sätt få sprirecta att förstå detta varje månad automatiskt att just dessa transaktionerna ska delas upp i två olika transaktioner? Nästa steg borde va att få det att fatta vilka värden som skulle till respektive konto också… :wink:

Tyvärr… inte som det är nu… Ska fundera på om man kanske kan göra något med importreglerna.

Jag är ny på Spirecta och är lite förvirrad över + respektive - tecken vid inmatningen. Ser att beloppet ursprungligen är angivet som rödmarkerat negativt - värde. Men när man sedan delar transaktionen så anges beloppen som + värden ?

Samma fråga gällande registrering av skulder. Ska dessa startvärden anges som - värdenr eller + värden?

Jag är också ny, så någon som har bättre koll får gärna fylla på, men jag tror det är så att +/- på transaktionen avgörs av vad det är för typ av transaktion. I Jans exempel är båda transaktionerna (“överföring från” samt “utgift”) transaktionstyper som Spirecta tolkar som minus på konton pengarna dras från.

Sorry för supersent svar. Man anger alltid alla tal i Spirecta som absoluta tal (dvs utan minustecken). Det är typen av transaktion som sedan avgör om det blir minustecken eller inte. Så det är inget man behöver tänka på. :slight_smile:

Hej!

Finns det möjlighet att dela upp en transaktion till tre utgifter?

Insåg nu att jag betalar av billånet som ränta+amortering+betalskydd. Betalskyddet var avgiftsfri under tre månader, men från med februari månad betalar jag själv betalskyddet för lånet och alltså en utgift som Spirecta tror som är en amortering.

Hur ska jag göra?

Hör av ifall, det finns oklarheter i min förklaring

Yes, det går att göra. Dela först upp det i två. Sedan delar du upp den andra i två nya delar enligt samma princip. :slight_smile:

1 gillning

Tack!

Har nu löst detta, nu vet ifall går till en affär, har en större utgift och ska splita utgifterna i olika kategorier i Spirecta.

Det är detta jag uppskattar med Spirecta, möjligheten att kunna modifiera sin ekonomi efter sina förutsättningar och inte efter systemet förutsättningar.

1 gillning

Hej!

Jag har också en fråga om att dela upp en transaktion. Även jag har ränta+ amortering som en klumpsumma. Denna summa sätts in på banken där jag har bolånet. Men bolånet i sin tur är uppdelat i 2 delar hos banken, båda rörliga. Jag har lagt in i Spirecta att jag har bolån uppdelat i 2 delar, där båda är rörliga. Men när jag ska dela upp transaktionen så kan jag bara dela upp hela klumpsumman i ränta och amortering, men då kan jag bara välja amortering på ena lånedelen? Går det att lägga till en ruta så att jag kan dela upp transaktionen på ränta/amortering på bägge lånedelarna.

Hoppas det framgår hur jag menar! :slight_smile:

Hänger tyvärr inte riktigt med. Men jag misstänker att du har två bolån (båda rörliga) och då ska du ha två skulder i Spirecta. Sedan bokför du respektivet amortering / ränta för respektive lån.

Ja precis, jag har lagt in två bolån med rörlig ränta för båda. Och banken skickar ut två avier där respektive belopp består av ränta + amortering. Men jag har ett konto som hela summan dras ifrån (ränta + amortering för båda delarna). Så utgiften (eller överföringen) från mitt bankkonto är en klumpsumma för båda lånen, ränta + amortering.

Men måste jag göra två överföringar för att kunna dela upp utgiften i ränta+ amortering för respektive lånedel?

1 gillning

Det behöver vara minst tre transaktioner:

  • En amortering på lån 01 (=överföring)
  • En amortering på lån 02 (=överföring)
  • Räntan (=utgift)

Det går även lösa med en “komplex transaktion” men det brukar jag avråda från.

1 gillning

Hej,

Kan man ändra en transaktion i efterhand, dela upp den på flera kategorier?

Tex försäkringar. Får en räkning på bil, hem, person… från Trygg Hansa.
Nu har jag lagt in den som en stor post men skulle vilja ändra de i efterhand och dela upp den.

Tacksam för tips.

Välkommen till forumet!

Ja, det är inga problem. Det enklaste är förmodligen att radera transaktionen och sedan lägga till det antalet transaktioner som du önskar på nytt.

Du kan radera den via “Transaktioner => Alla transaktioner” och sedan lägga till nya via t.ex. “Lägg till flera transaktioner”.

Hojta till om du inte får rätt på det!
Jan

Det verkar som att du importerar transaktionerna för kontot som pengarna drogs ifrån och att du redan där delar upp transaktionen i amortering och ränta. Jag bokför räntekostnaden på skulden i stället. Det betyder alltså att när jag importerar transaktionerna för kontot som pengarna drogs ifrån så låter jag beloppet vara. Det betyder vidare att hela transaktionen blir en avbetalning på skulden. Därefter registrerar jag räntekostnaden som en ny transaktion på skulden. Raden “Amortering” på skulden blir fel, men jag tänker att den rättas till genom att räntekostnaden läggs till. Det tycker jag känns som en mer korrekt beskrivning av verkligeheten. Men jag har inte förstått hur det påverkar rapporterna?

Hej,

Finns det någon anledning att du avråder från komplex transaktion? Jag har precis blivit kär i funktionen, så om det finns en bra anledning att sluta använda den skulle jag vilja veta :slight_smile:

Jag tycker det är helt klockrent att bokföra fördelningen mellan överföringar och utgifter från en vy, istället för att behöva dela transaktionen i två flera gånger. Jag har exempelvis en månatlig betalning som jag vill splitta i fem transaktioner.

En annan anledning att jag gillar komplex transaktion (men det kanske är förvirrande för en del), är att i transationsvyn så inkluderas endast utgifterna i transaktionens “summa”. Det påminner mig om att amorteringsdelen faktiskt är ett sparande och inte en utgift.

1 gillning

Egentligen är det inte något större problem att använda komplex-transaktion. Det gäller bara att man vet vad man gör så att det blir rätt. :wink: