Sodexo lunchkort

Hej
Jag har ett lunchkort genom företaget som laddas varje månad med en summa som dras från lön.
Något tips på hur jag ska bokföra detta?

Tänker att detta även är en del av lönen och kortet (om man vill) går att använda till andra inköp än mat på stan så utgifterna behöver katigoriseras.

Hälsar
Niklas

Hmm… Ett förslag skulle vara att bokföra det överförda beloppet till lunchkortet som en inkomst till din ekonomi. Alternativt skulle du kunna skapa en tillgång för lunchkortet och manuellt öka dess värde då du fått insättning på det. Jag personligen skulle nog välja det första alternativet, det verkar enklast om det inte så att det är viktigt för dig att kunna se saldot på lunchkortet över tid i spirecta.

Tack, för ditt svar.

mvh

Jag gör så här för friskvårdsbidraget:
Har lagt till en tillgång för Friskvårdsbidrag. 1:a Januari lägger jag till en inkomst med kategori Lön till det kontot, och så lägger jag manuellt till utgifterna från det kontot. Tänker att ditt lunchkort borde gå at lösa likadant.

1 gillning

Tänker att det kräver att man själv har koll på vilka utgifter som sker genom året. Hur många transaktioner görs under året? Sparar du kvitton för att komma ihåg köpen? Eller är det så få och återkommande transaktioner att det är lätt att komma ihåg? Funkar det för dig så är det kanon. Jag tänker för min egen del då jag vill minimera beroendet att jag själv ska komma ihåg saker :slight_smile: