Spirecta i företaget?

Jag gillar överblicken jag får i Spirecta och funderar på om det även vore värt att skaffa ett konto för mitt AB. Jag är ensam i bolaget och arbetar som konsult.

Visserligen får jag ut rapporter ur Fortnox men budgetdelen där är ju inget vidare.

Vad jag kan se hittills så borde det funka, men kanske har jag missat något som inte gör det lämpligt. Vad har ni för input i frågan?

Hej @linas,

Vad kul att du gillar Spirecta. :heart:

Det korta svaret är att det både går och inte går:

  • Spirecta uppfyller inte kraven för bokföring. Det går således INTE att byta ut Spirecta mot Fortnox utifrån ett legalt perspektiv.

Däremot är det inget som hindrar att man gör “överslag” i Spirecta på sådant som man inte riktigt kan få bra koll på via t.ex. Fortnox. Ett önskemål från många av oss som har företag är att ha bättre koll på företags finansiella tillgångar (t.ex. LYSA, Avanza-konto etc). Så inom kort det en funktion där man kommer att kunna ha flera “ekonomier” på samma Spirecta konto.

Då kan man ha t.ex. sin privata ekonomi och sedan byter man och kan ha t.ex. barnens eller företags tillgångar.

Jag vet inte om det var svar på din fråga, men kommentera gärna så fortsätter vi diskussionen. :blush:

Det vore grymt att kunna läsa till en “ekonomi” till i kontot. Fortnox kommer fortfarande vara grunden men att kunna överblicka i Spirecta och använda budgetrapporterna vore toppen :+1:

1 gillning