Startvärde kreditkort

Hej,

(Start nytt ämne om andra skulle ha samma fråga framöver)

Jag håller på dra komma igång än och har en fråga kring vad som är rätt startvärde för kreditkort (Mastercard, AMEX etc.).

Om jag sätter startdatum till 1/10, bör jag då sätta skulden till 0kr eller ska den reflektera det som köpts in under september men som inte betalts ännu? Dvs beloppet på oktoberfakturan lite förenklat, där jag under importen bokför inköpen som gjorts under september?

Nästa fråga är, bör jag importera oktober månads faktura överhuvudtaget då den reflekterar inköp i september? Alternativt börja med novemberfakturan som reflekterar inköp i oktober (efter 1/10).

Tack på förhand!

Hej!

Lite klurig fråga och klurigt svar skulle jag tro att man kommer att säga. Det beror ju lite på skulle jag säga.

Om jag började 1 oktober skulle jag ha med alla inköp gjorda i oktober och inget innan dess, eftersom jag valt brytdatum 1 oktober för hela min ekonomi.

Vad du måste sätta för värde beror ju på vad du haft för skuld och ev avbetalningar innan på respektive skuld. Jag har Volvokort med gratis avbetalning på 12 månader så att bara ta föregående månads faktura som värde blir i det fallet felaktigt då jag har x månad kvar med avbetalning som dessutom måste räknas in i skulden.

Det viktiga blir ju att det du betalar och köper i framtiden med inbetalningar till kortet stämmer, så om du kan få fram och se en aktuell skuld per den 1 okt borde det vara ett korrekt värde om ingen ränta eller liknande tillkommer som man missar i det fallet.

Lycka till

//Björnen

Tack Björnen, låter helt rimligt!