Stresstesta sin framtida ekonomi för investeringar

Hej!

Jag funderar på att köpa en övernattningslägenhet och nu funderar jag på om jag kan stresstesta min ekonomi i via ngn form av budgetering på kostnader av de omkostnaderna och avdrag jag eventuellt får för boendet (hyra eller köp av bostadsrätt)?

Jag har kikat lite på om man kan skapa ny kategorigrupp för utgifter och sedan skapa nya utgiftskategorier för boendet och för eventuellt skattemässiga avdrag etc. och knyta upp det mot en egen budget? Tänkte innan jag provar för mycket så frågar jag i forumet om någon redan har tänkt i de banorna och har ngt bra förslag.

Välkommen hit!

Ja, du kan skapa flera parallella budgetar! Du kan även lägga specifika värden månad för månad om du tror att det kommer variera (typ rörlig ränta på lån som kommer höjas etc).

I admin-budget kan du välja budgetvarianter. Spirecta

Sen när du skapar budget via någon av funktionerna för att lägga till värden


Så går du till “Fler alternativ” och väljer den nya budgeten du skapat.

Om du bara uppdaterar en kategori i taget, dubbelkolla att du valt rätt budget. Det finns en risk att man tror att man ändrat budgetvariant och spenderar nån timme på att uppdatera fel…

Tack!

Jag ska kika på budgetmöjligheterna och så ser jag hur långt jag kommer.

Det jag konkret eftersöker är att kunna se effekten när jag skapar olika mål i livet så som sparande, specifika investeringar större som små och få en översikt hur man kan finansiera dessa genom modelera runt i sin ekonomi. Förslagsvis olika inkomster med hinkar som kanske är synliga på en tidslinje som går att följa.

Något som hade varit en bonus är hjälp med skatteeffekterna för bland annat praktiska scenarios för där kan man också spara så som dubbel boende eller varianter på bilägande typ köp vs privat leasing va tjänstebil, hyra vs köpa boende etc. Kanske olika former av boende i form av avdrag, eventuellt checklistor som är bra att ha med i planeringen? Kanske en ny idé till Spirecta @janbolmeson