Svåranvänd kontoavstämningen

Hej,

En rad utmaningar med kontoavstämningen.

  1. Visa per sida återställs inom sessionen vilket skapar onödig frustration och ofta risk att missa att filtret faktiskt har fler transaktioner än de som syns
  2. Visa/Dölj kolumner återställs inom sessionen vilket skapar onödig frustration
  3. Avstämningsstatus glöms lätt bort då den inte sparas automatiskt och ingen varning ges om att man inte har sparat
  4. Att radera en transaktion laddar om sidan och tar bort valda filter och kolumner
  5. Att lägga till en transaktion via “Skapa ny” laddar om och tar bort valda filter och kolumner
  6. Valda datum förändras när man använder diverse funktioner i avstämningen.
  7. Om man vill redigera en transaktion kan man inte göra det i vyn utan att tappa sina filter vare sig man klickar bakåt eller öppnar i ny flik. Det går såklart att öppna sina transaktioner i nya flikar och redigera dem en och en och sedan stänga ner sina nya flikar och ladda om avstämningen. Men så har man återigen förlorat sina filter och måste hitta rätt rad, lyfta fram avstämningsikonerna etc.
1 gillning

Och en till… :smile:

BETEENDE

  1. Upprätta en transaktion T mellan konto A och B
  2. Stäm av konto A och markera transaktionen T som avstämd
  3. Stäm av Konto B och se att transaktionen T är redan avstämd

FÖRVÄNTAT BETEENDE
När man öppnar avstämningen av konto B så ska transaktion T inte vara avstämd då den inte är avstämd utifrån det kontots perspektiv.

Jag är inte övertygad om att det specificerade förväntade beteendet är korrekt men vad som lätt kan hända när man stämmer av transaktionen ur båda kontonas perspektiv på detta viset är att en transaktion kan smyga sig in i ett redan avstämt konto och sedan bli mycket svårt att hitta varför det blivit fel.

1 gillning

Hallå igen Nils!

Jag gör samma här att @janbolmeson får svara när han har möjlighet.

Tack för att du skriver i forumet!

@Oliver.Allemog + @nils - kan vi inte ta ett kort zoom-samtal i vecka 9 eller 10 så kollar vi på det? :slight_smile: @Oliver.Allemog - sätter du upp ett zoom-möte?

1 gillning

Yes, vill du att vi bokar in ett möte i vecka 9-10 @nils? Isåfall fixar jag det :slight_smile:

Absolut. Vilken veckodag som helst kring lunch alternativt kväll/helg.

Jag skickade en inbjudan via Google kalender till din mail för möte på måndag nästa vecka. Säg till ifall den inte kommer fram!

1 gillning

Hej,

Jag håller helt med dig, det är mycket “frustrerande” att filter inte ligger kvar när man jobbar med kolla upp saker eller rättar transaktioner.

Jag hoppas verkligen att det går att göra förbättringar vad gäller filter i systemet.

Blir intressant att höra vad ni kommer fram till på ert möte som ni har inbokat!

1 gillning