Uppdatering kring automatisk import

Hej!

Här ville vi bara komma med en kort uppdatering. Enligt tidigare så har allt fokus nu legat på att få till den automatiska importen av uppgifter från andra banker. Det underlättar på två sätt:

  1. Du slipper klipp och klistra
  2. Du får automatiska förslag på alla transaktioner

Jag skulle idag bedöma att vi är 80 % klara med lösningen. Det som återstår nu är finputsning och jag räknar med att vi kan släppa en demo/test-version inom kort. :slight_smile:

Så även om det är lite tyst så händer det saker i bakgrunden varje dag.

Många hälsningar,
Jan

6 gillningar

Hur långt borta tror du det är med automatisk hämtning i tid? Har precis skaffat ett abonnemang på Spirecta och avvaktar gärna att importera mina transaktioner om lösningen med Tink är nära. Tycker Tink fungerade extremt bra och smidigt jämfört med övriga tjänster jag provat med import via kopiera och klistra.

Min utvecklare säger på torsdag. Jag tror nästa vecka för en första version som vi får utgå från inte kommer fungera 100 %. :slight_smile:

1 gillning

Hej! Hur kommer övergången gå till om man tidigare importerat manuellt? Kommer man behöva välja ett datum från när man vill börja importera automatiskt? Måste kontostrukturen i Spirecta vara identisk med den verkliga för att det ska fungera (har slagit ihop några sparkonton tex)? Lite nyfiken och ser väldigt mycket fram emot denna uppdatering!

Det kommer fungera liknande. Man väljer en period som man importerar från via ett specifikt konto. Du kommer använda samma kontostruktur som nu. :slight_smile:

Egentligen blir det exakt samma process förutom att du skippar själva inklistringssteget. I nästa steg kommer vi göra automatiska importer under natten, men det ligger ytterligare någon vecka fram i tiden. Även då kommer det bokföras enligt de regler du har satt upp.

1 gillning

För den helautomatiska importen,

  • kommer spirecta själv att acceptera kategorier för de transaktioner den tror sig veta vad det är?
  • vad gör spirecta av de transaktioner den inte har någon aning vilken kategori den ska föreslå?

Jag tänker på när jag själv importerar transaktioner, då är väldigt få kategorier rätt föreslagna av spirecta (en del är rätt så det är ju hjälpsamt). Jag har förståelse för det med tanke på att jag har bl.a. mycket swishtransaktioner som jag själv behöver gå in i swishappen för att minnas vad det är. Så om spirecta skulle acceptera de kategorier den tror sig veta skulle jag behöva leta reda på alla fel och justera mycket manuellt.

Det kanske är lite dumt av mig att ge feedback innan funktionen kommit… men jag skulle föreslå att när jag är inne i spirecta så säger programmet till mig att jag har t.ex. transaktioner för senaste månaden att kategorisera. Då visar den en knapp som leder mig till en lista med enbart de transaktioner som jag själv inte har bekräftat kategori för. Appen skulle kunna visa mig en flik för varje konto för att göra det enkelt för mig.

Hur är tanken att automatiska importen ska fungera egentligen? :slight_smile:

Ni kommer få testa inom ett par dagar. :slight_smile:

I grova drag så fungerar det så här:

  1. I den första versionen ersätter den steg 2 i import-guiden (dvs klistra-in-delen)
  2. Dvs du väljer konto, logga in med bankid, den hämtar transaktionerna
  3. I steg 3 föreslås som vanligt hur du vill de ska kategoriseras.

I nästa version när vi ska hämta in det automatiskt så kommer det fungera som följer:

  1. Tink har ett antal förbestämda kategorier som de autoidentifierar till
  2. Du kommer få koppla dina kategorier till de som föreslås av Tink. På det sättet får vi en baslinje.
  3. Därefter kommer du få logga in och “godkänna” transaktioner eller ändra, liknande steg 3.

Låt mig få återkomma inom kort med bilder.

1 gillning

Kanske dags för ett live-möte igen med demo? :heart_eyes:

2 gillningar

Absolut. Kommer snart, förmodligen i början av februari. :slight_smile:

Här är ett första demo kring version 1.0 av automatisk import via Tink. Just nu finputsar vi resultatet så att det är användarvänligt. Därefter kommer nästa steg med att kunna göra dessa importer automatiskt under natten. Så när man logga in på dagen så är det uppdaterat med de senaste transaktionerna. :slight_smile:

4 gillningar