Uppdelad ekonomi men gemensamt bankkonto+vars sitt bankkort med sambon

Äntligen har jag och sambon, som tidigare hade helt uppdelad ekonomi, skaffat gemensamt bankkonto med vars sitt anslutet bankkort för våra gemensamma hushållskostnader. Det är alltså inget kreditkort, endast vanligt bankkort. Vi för över lika mycket vardera till kontot varje månad så fort våra löner kommit och sen betalas främst mat och bränsle från kontot. Hon använder inte spirecta och jag vill endast ha min ekonomi där (dvs. min helt egna + min del av gemensamma hushållskontot).

Den stora frågan är hur ska jag göra för att det på ett enkelt sätt ska blir rätt utifrån min ekonomis perspektiv? Jag tänker på

  • insättningar på kontot,
  • utgifter (dela alla på två har jag lyckats förstå) och
  • min del av tillgångens värde.

Tacksam för hjälp! Jag har skannat forumet för guider och andra trådar men blir inte klok på hur jag borde göra. Såg endast guide om det är separat ekonomi där varje person har vars sitt kreditkort med gemensamt kredit.

Jag kom på lösningen själv. Det är att ta bort sambons insättningar till kontot och dela alla utgifter på 2. Min egen insättning låter jag vara samma belopp som i verkligheten. På så sätt blir det rätt, både på saldo och på utgifters storlek samt hur stor påverkan det får på respektive utgiftskategori, sålänge vi båda sätter in lika mycket pengar. Om inte, så blir saldot fel, men det kanske man kan leva med. Annars får man kanske göra en “konstgjord” insättning på kontot som betraktas som inkomst, vilken kan hålla kontots saldo korrekt, i alla fall att det blir korrekt en gång i månaden…

Well done, me! :slight_smile:

1 gillning