Utkast på korrigera balans / saldo-verktyg

Det absolut vanligaste felet som dyker upp i Spirecta är att man får fel värde / saldo / balans på ett tillgångs eller skuldkonto. Vi har kommit rätt långt med en “korrigera balans”-funktion och jag skulle vilja dela den med er medan vi utvecklar den så att du / ni kan komma med feedback.

Så här är tanken just nu:

Ping @Muraks

1 gillning

Onekligen smidigt att bara kunna justera det, men vad är sporten i det? :slight_smile: Ibland får man ju vara superkreativ och leta länge och väl innan man hittar vilken transaktion man missat eller som kommit in fel. Bara jag som ser nöjet i det :slight_smile:

Tror att detta är en bra funktion för man borde inte lägga tid på några ören…! (har jag hört)

1 gillning

spännande! Jag ska testa den lite :slight_smile: Spontant tycker jag inte att själva balanseringstransaktionen är lösningen utan man ska hitta orsaken till problemet. Det kan ju vara ganska mycket följdproblem som kommer av att ett konto inte bokförts rätt.

Jag är en ny Spirecta-användare och håller som bäst på att sätta upp min ekonomi, bl.a. importerar jag historik från en massa bankkonton (varför har jag så många?).
P.g.a. bankernas bristfälliga info i exporterna av kontoutdrag (och mitt dåliga minne) så har jag märkt att det som tar orimligt mycket tid är att få alla överföringar mellan egna konton rätt.

Men att exakt veta i vilken tillgång/konto varje liten krona är varje dag är ju inte intressant för mig, jag vill ju bara med rimlig arbetsinsats få koll på mina intäkter/utgifter/balans etc. månadsvis. Därför blev det en befrielse när jag med gott samvete kunde radera alla dessa överföringar efter att ha läst

och

Så i motsats till andra som kommenterat här så ser jag stort värde i denna “korrigera balans”-funktion! Jag har inte tid och ork att hålla detaljkoll på varje krona.

Men det finns ett stort MEN. För att citera Jan från en av länkarna ovan:
“OBS! Innan du går vidare till nästa steg. Var säker på att du har alla transaktioner mot kontot importerade fram till och med avstämningsdagen. Annars kommer du behöva göra om hela den här övningen efter importen då det kommer bli fel igen.”

Eftersom jag håller på att importera ett par års data och liksom inte har möjlighet att få allt 100% korrekt direkt vid importen så är detta ett problem.
Jag kan tänka mig att synka värdet på alla konton då och då (typ månadsvis), men jag vill inte riskera att göra om detta arbete så fort jag gör en liten korrigering.

Mitt förslag på funktion: Istället för att räkna ut en fix korrigeringstransaktion så skulle jag vilja ha en adaptiv korrigeringstransaktion som anpassar värdet till exakt vad värdet ska vara för det datumet, för det värdet har jag ju svart på vitt i kontoutdraget och kommer aldrig ändras.

Jag inser att detta inte är möjligt i ett bokföringsprogram, men nu ser jag inte Spirecta som ett klassiskt bokföringsprogram utan en verktyg för att få översikt av sin ekonomi med rimlig arbetsinsats.

Om jag har missförstått något i hur jag bör jobba med konton/transaktioner i Spirecta så tar jag tacksamt emot tips, jag har precis börjat min resa…

2 gillningar

Exakt detta. :point_up_2:

Jag kommer att återkomma när vi släpper korrigeringsfunktionen, räknar göra det den 27 februari. Nästa vecka är det lite mindre korrigeringar planerade innan vi släpper. Men jag kan dela följande film på hur det är tänkt att fungera.

Hej,
Tyvärr verkar ju saldot inte bli det du avett den 22/12, 108.500, utan 109.411 . Jag inser vad det beror på, men pedagogiskt blir det lite galet, som jag ser det.

Är så hemmablind i det här nu. :roll_eyes: Du har helt rätt. Tillbaka till ritbordet, fixas innan release. Tack @OlaJola

Hej, hur går det med releasen av korrigeringsfunktionen?
Sorry, men jag är fortfarande konfunderad om korrigeringstransaktionen kommer vara fix eller om den måhända kan vara adaptiv som jag önskade ovan. Om den är fix, kan jag hoppas på en adaptiv i framtiden eller är det uteslutet?

2 gillningar

Förhoppningsvis kommer den på tisdag (28 mars) då är nästa release planerad och vi ser ut att nå deadline. Vi fick gå tillbaka till ritbordet på den, men nu känner jag mig nöjd och väldigt spänd på er feedback faktiskt.

Jag är lite osäker på hur du menar med adaptiv, men jag tror inte det. Då alla beräkningar i Spirecta måste bygga på transaktionerna så blir det just baserad på transaktioner. Men det går ju självklart att ändra alla transaktioner. :thinking:

Så här den ser ut just nu pre-release. Några skärmklipp:

Förhandsgranskning av korringeringstransaktion

Avstämning

Man kommer kunna stämma av transaktioner, t.ex. “Fram till hit är det korrekt”

Lägg till / Radera transaktioner direkt från avstämningsvyn

Jobba med tillgång / skuld och tidsperiod

Då är denna funktionen släppt i Spirecta nu. Du hittar den på: