Vad händer med min data om prenumerationen upphör tillfälligt?

Vad händer med all min data (transaktioner, inställningar m.m) om mitt konto skulle avslutas? T.ex. om det saknas teckning på mitt kort när månadsbetalningen ska dras, eller om jag aktivt slutar använda Spirecta, men kommer på om 6 månader att det faktiskt var en väldigt bra tjänst och komma tillbaka? Kan man exportera ut alla sina transaktioner till en excelfil (med kategoriseringar) om man efter en tids användning skulle vilja lämna Spirecta?

Har nyligen signat upp mig för en månad på Spirecta för göra en utvärdering om mervärdet motsvarar /överstiger kostnaden jämfört med min egenbyggda excel-lösning där varje transaktion finns loggad sedan flera år tillbaka. Det känns lite läskigt att släppa mitt trygga excel-blad och bara köra Spirecta, samtidigt tappar jag ju poängen om jag aktivt ska pyssla med att få alla transaktioner rätt på två olika ställen.

Vill tillägga att första upplevelsen av Spirecta är mycket positiv :smiley:

Ledsen att jag hade missat den här frågan. :disappointed_relieved:

Den ligger kvar i Spirecta under 12 månader. Därefter tas den automatiskt bort, men du får ett mejl ca en månad innan. När data sedan väl tas bort så är det borta på riktigt i sann GDPR-anda. På gott och ont.

Man kan även välja att radera sin egen data via Inställningar. Då tas också datan bort på “riktigt”.

Absolut. Du äger din data och kan exportera den. Mer information finns här:

Vad kul, håll mig gärna uppdaterad för min tanke är att det ska vara mycket bättre än Excel-blad så att det inte minst motiverar den lilla extra-kostnaden. :+1:

En gammal tråd…men hittar ingen annan info om detta. Är det korrekt att data enbart sparas 3 månader innan de raderas nu? Får man ett mail innan det raderas nu också?

Du får ett mejl innan det raderas. Sparas i 12 månader som standard.