Välja importera på transaktions- eller bokföringsdatum

Jag ser en missmatch mellan de transaktioner som hämtas från banken med funktionen Importera via BankID och de rader som filtreras ut när jag använder bankens egen funktion för att filtrera transaktioner. Jag önskar att de är samma.

Jag använder bank Dalslands Sparbank (Sparbankerna).

Jag ställer in en period att importera och ett antal transaktioner importeras från banken:

När jag ställer in samma datum i filtret på banken så får jag fram ett annat urval av transaktioner:

Jag tolkar det som att Spirecta filtrerar på “Transaktionsdatum” i stället för “Bokföringsdatum”.

Vi har pratat om den här en gång tidigare för längesedan Jan, men då lyckades vi inte komma fram till vad som var bristen. Vi var överens om att transaktionerna som importeras ska sparas med “transaktionsdatum” som datum och inte “bokföringsdatum”. Det gäller fortfarande. Min nya insikt är att jag vill att transaktionerna ska filteras ut på “bokföringsdatum”, för annars blir det klyddigt att jämföra importerade transaktioner i Spirekta med vad som filtreras ut i banken. Transaktionerna ska fortsatt sparas med “transaktionsdatum” från banken som datum i Spirecta.

Går det att hänga med i mitt resonemang? Är du med på hur jag menar och går att få till en ändring?

1 gillning

Bara så att jag hänger med. Är vi överens om?

  • Att datumen som den sparar på är korrekta (både i Spirecta / BankID)

  • Men att när man anger datum i filtret så vill man kunna ta bokföringsdatum istället för transaktionsdatum?

Förstår jag det?

Punkt 1: Korrekt!
Punkt 2: Om du med “filtret” menar det här filtret:

Filtret ska filtrera ut transaktionerna baserat på “Bokföringsdatum” från banken, för det är det fältet som banken använder när jag filtrerar ut transaktionerna. Jag vill fortfarande att transaktionerna sparas ner i Spirecta med fältet för “transaktionsdatum” som Spirectas datum.

Anledning till att jag vill ha det så är att jag efter import ska kunna gå till banken och ställa in samma filter och då ska jag få samma värde på sista raden. För att verifiera att jag fått med allt. Hänger du med i mitt resonemang? Låter det rimligt?

Ja, det låter rimligt. Tyvärr verkar det inte fungera. När vi kollar Tinks dokumentation:

Så har vi bara ett datumfält att filtrera på tyvärr. :roll_eyes:

Vi ska kolla lite till, men det ser inte lovande ut.

Hmm, längesedan jag kollade på kod nu så jag hänger inte med riktigt. Men där verkar finnas mer än ett fält för datum. En variabel “originalDate” och en “date” till exempel, där “date” kan bli modifierad av “the user”. Vem är “the user”? Är det banken som sparar om datumet till “bokföringsdatum” och “originalDate” är transaktionsdatum? Det hade ju varit toppen i så fall! :smiley:

Vidare tänker jag att det kanske bara går att söka på en datum-variabel (transaktionsdatum), men att objektet som returneras har båda variablerna “Transaktionsdatum” och “Bokföringsdatum”. Om så är fallet kan ju Spirecta plussa på ett antal dagar då frågan till Tink ställs, så många bankdagar som max brukar behövas för att transaktionen ska bokföras, för att på så sätt få med alla objekt och så kan en andra filtrering göras lokalt för att filtrera på Bokföringsdatum. Är du med på hur jag tänker? Den datan kanske inte finns att filtrera på?

Jag har hittills använt den manuella importen “Importera kontoutdrag” och jag brukar alltid jämföra med bankens kontoutdrag för att se att det stämmer överens på sista raden. Det brukar ofta vara något att justera för jag är för snabb i konteringen. Någon transaktion som blivit utgift i stället för inkomst, eller en transaktion som bokförts dubbelt när det är en transaktion mellan mina egna konton. Himla skrot om det inte skulle gå att få till filtrering på Bokföringsdatum för då får jag nog fortsätta med den manuella importen för att vara säker på att allt blivit rätt. Nuförtiden blir jag utloggad från banken efter endast 5 minuters inaktivitet också så det är så himla många inloggningar med bankid som tar tid när jag sitter med Spirecta.