Värdeförändring - ändrar motkonto

Spirecta ändrar mitt valda motkonto när jag gör en värdeförändring utan guiden.

Jag var inne nyss och uppdaterade datumen på mina värdeförändringar. Jag var inne på varje tillgång och klickade på varje transaktion - uppdaterade datumet och sedan spara (dvs ej via guiden för värdeförändring). Då visar det sig att det ändrar tillbaks så nu blir motkonto systemkontot igen, så mitt ‘Värdeförändringar - värdepapper’ som motkonto försvann.

Hej @Thea,

Tack för din felrapport. Jag lyckas tyvärr inte återskapa den, så jag missförstår förmodligen någonting. Kan jag be dig att beskriva den i steg för steg?

Det som jag gör är:




Hälsningar,
Jan

Hmm, jag undrar om jag gjorde något fel… Jag ser nu att jag var skapligt otydlig i min buggrapport iaf. :see_no_evil:

Jag började så som du beskrivit ovanför. Då funkade allt och det såg rätt ut i rapporterna.
Sedan skulle jag gå in och bara ändra datumen för när värdeförändringen skedde (jag ville byta från början av nov till sista dagen i okt). Jag känner inte igen att det stod inkomst på någon flik och på de flesta kanske alla fanns bara ‘klassisk bokföringsvy’-fliken. Jag uppdaterade datumen och… valde VÄRDEFÖRÄNDRING i rullgardinen om den var tom, inte INKOMST. :scream:

Så tjopp, där var nog rotorsaken. När man tar värdeförändring blir det vanliga systemkontot som motkonto. Men jag vet inte varför det inte stod inkomst hela tiden så jag måste ju ha gjort något vajsing någonstans i början (fast det såg rätt ut i rapporterna :exploding_head:) för nu när jag gör samma sak blir det inkomst automatiskt.

Ska vi bara glömma den här buggrapporten? :shushing_face:

Hahaha… Tack för dagens skratt. Självklart. Inga problem, tack för att du rapporterar och svarar. :pray: