Varför dyker inte alla mina inkomstkonton upp när jag ska välja värdeförändring mot ett inkomst- eller kapitalkonto?

Jag ger upp. Ibland kan man inte välja inkomst-kategorier när man lägger till transaktion och ibland går det. Jag förstår inte vad skillnaden är. Ikväll har jag sett lista med 1 alternativ och en lista med 12 alternativ…

Jag inser nu att det inte alls går att ha två inkomst-kategorier till två olika tillgångar. Jag är helt säker på att det funkat tidigare då jag har så för sparkonton och inte orkar ha flera inkomster bara för att jag har två sparkonton som ger ränta. Men nu när jag håller på att importera och ska uppdatera värdet så finns inga inkomstkategorier att välja på (och jag har skapat många såna inkomst-kategorier).

Jag hänger inte alls med @muraks? Kanske vi ska ta ett nytt möte. För det är klart att man kan bokföra mot två olika inkomstkonton. Det finns inga sådana begränsningar överhuvudtaget.

Jag ska försöka hitta när det sker.

Fortsätter med lite konstiga saker jag inte förstår. När man skapar en ny transaktion finns det tre olika värdeminskningar att välja på men endast två värdeökningar. Vad är skillnaden på “inkomst/kapitalkonto” och “inkomstkonto”? EDIT: nu vet jag, den ena funkar inte.

Här hittade jag en situation när det bara går att välja mellan två konton. Men jag försökte i en annan “skapa flera transaktioner samtidigt” och då fanns alla konton.

Sätter det här som löst enligt dagens möte. :slightly_smiling_face:

När man ska ändra värdet på en tillgång och bokföra förändringen mot ett inkomstkonto så behöver Spirecta veta om det är ett “kapitalkonto” eller inte. Det ser du i översikten för inkomster. De konton som har den lilla etiketten “kapitalkonto” dyker upp i listorna som har med värdeförändring av tillgång att göra.

Man ställer in huruvida ett inkomstkonto är ett kapitalkonto eller inte via vyn: “Ändra flera”:

1 gillning

Japp det är löst, tack! :slight_smile: