Vart går jag för att lära mig om budget?

Hej!

Väldigt ny med programmet och ser väldigt lovande ut. Jag har matat in mina utgifter och inkomster, lån och sådant (dock inte värde på bil/bostad/cykel - cykeln är dyrare än bilen) men känner att det jag verkligen vill ha från programmet är en vetskap om hur jag kan spendera pengarna så att inte “överraskningarna” kommer, som oftast är kostnader som jag vet kommer om 2-3 månader.

Jag behöver alltså en budget, men jag vet inte vart jag skall gå för att lära mig detta. Finns ju lite på youtube och många pratar om kuvertmetoden (har kört lite YNAB tidigare) och skriv det i en dyr Moleskin märkesdagbok. Jan Bolmesson påpekade i någon diskussion att Spirecta är det traditionella sättet att föra budget. Min uppfattning är att Spirecta är bokföring på samma sätt som företag gör, men för privatpersoner. Nu gick jag Datateknik på Chalmers och inte Handels på Göteborgs Universitet, så jag har dålig koll på hur denna typen av budget fungerar (knappt hur debit och kredit, men det finns en bra manual och det handlar mest bara om att öva).

Jag inbillar mig dock att det är otroligt smidigt när man kan det. Företag kan ju via deras bokföring sära på pengar de är lovade (faktura med 2 månaders betaltid) och vad som faktiskt finns på kontot, betala saker över lång tid via avskrivning, planera för stora inköp om månader/år framåt. Hur gör Volvo när de planerar köpa en till fabrik? De har ju också nödvändiga kostnader, mindre nödvändiga kostnader, flukturerande inkomster och krediter att leka med. Precis samma problem har ju jag med, men mina siffror är bara väldigt mycket mindre.

Vart går jag för att lära mig grunderna och hur man tänker med budgetsystemet? Eller behöver man gå på kvällskurs på universitetet? Någon som har en bra grundkurs i budgetering på Youtube, Skillshare, Udemy, you-name-it som går genom hur allt fungerar? Känner jag skulle behöva en RikaTillsammans-pod med fokus bara på budget.

Hej från en annan relativt nu användare :slight_smile:

På konsumentverkets hemsida finns lite om grunder till en budget och lite ”standard siffror” vad saker kostar. Kan vara bra att titta på.

Men din budget är ju högst personlig! Man kan ju tänka på tusen och 1 sätt. Jag har börjat göra budget och tänker mig att jag utgår från förra årets inkomster och utgifter. Ser vad som verkar rimligt i år och vad jag vill förändra för att styra min ekonomi dit jag vill.

Det gör att vissa månader går jag back eftersom jag år årliga utgifter som täcker hela året men jag ser helheten över året även om jag försöker budgetera in utgifterna när de kommer. Skatt på bil en gång om året men det berör ju hela året som exempel. Sen kanske du har olika försäkringar som ligger årsvis och betalas årsvis.

Tror din första budget och första år blir lite test och lära sig, för att sedan kunna styra och budgetera lättare.

Volvo har ju betydligt mer avancerad ekonomi, som du visserligen kan ”kopiera” men att privat hålla på med periodiseringar och avskrivningar låter som mycket jobb och du får nog inte ut mervärdet av det, även om Spirecta mycket väl skulle klara av att göra den typ av bokföring åt dig.

Kanske några tankar och idéer längs vägen!

Med vänlig hälsning,
Björnen

2 gillningar

Jag tänker att det här är en superfråga för nästa workshop:

Jag tänker också att det är tillräckligt bra att börja med att göra uppskattningar i form av “tillräckligt bra”. Sedan kan man förbättra den över tid. Det behöver inte vara perfekt. :blush:

1 gillning