Visualisering med Sankey-diagram

Vi håller just nu på och experimenterar med en rapport som skulle kunna visa fördelning av inkomster mot utgiftskategorigrupper och utgiftskategorier i form av ett Sankey-diagram.

image

Du får gärna komma med kommentar eller feedback så hjälps vi åt. :slight_smile:

3 gillningar

Det ser riktigt snyggt ut. Jag ser fram emot när det kommer ut! :slight_smile:

Det skulle då vara praktiskt att kunna sortera posterna/grenarna efter olika saker såsom t.ex. storlek. Det skulle också vara najs om man skulle kunna se procentandel utöver beloppet :slight_smile:

Hejsan, sorry for att väcka denna gamla tråd vid liv men jag undrar om detta gick nånvart? Vore en användbar graf.

Fastnade på att vårt graf-paket inte stödjer den. Men jag har inte glömt bort det… :roll_eyes:

Ah, här har man suttit och gjort en mock-up för att kunna presentera denna idé/önskemål på funktion, och så hade jag inte ens sökt för att se om det redan fanns nån tråd om sankey-diagram. :slight_smile:

(Skapad på Sankey Diagram | Sankey Diagram Template)

Visste inte riktigt hur man bör hantera “mellan-nivån”, men nån slags grov- och sedan fin-kategorisering som i ditt exempel vore nog vettigt-

Förlåt att jag häller bensin på den här gamla tråden :slight_smile: Jag gissar att Spirecta använder chart.js, verkar så i dev tools. Hittade denna på npm: chartjs-chart-sankey - npm

Vet inte om det hjälper något. Frontend är inte min huvudsyssla, och jag har väldigt sällan att göra med grafer.

Edit: GitHub-länk GitHub - kurkle/chartjs-chart-sankey: Chart.js module for creating sankey diagrams

1 gillning

Ja, ska kolla på det, vet att vi hade lite problem med just det sankey-paketet historiskt. Men om inte annat så borde man kunna illustrera det på annat sätt. Återkommer.

1 gillning