220728 - Ny uppdatering - Fix av många småsaker, fakturor och teknisk framtidssäkring

Hej!

Nu var det ett tag sedan det kom information om uppdatering i Spirecta, det beror lite på sommartider men även på att vi har gjort en hel del ändringar i bakgrunden som inte syns. För den tekniskt intresserade har vi uppdaterat hela det tekniska ramverket till den senaste versionen. Det ger oss lite fler möjligheter samtidigt som det är en framtidssäkring.

Bättre prenumerationshantering och korrekta kvitton på betalningar

I samband med det här bytet så har vi även gjort om stora delar av prenumerationshanteringen, vilket medför att vi har löst en bugg vi har haft längre kring t.ex. kvitton på betalningar. Tidigare har dessa från tid till annan inte stämt mellan verkligheten och Spirecta. Men det gör de nu, så nu kan du se alla dina historiska betalningar för Spirecta (klicka på “Inställningar => Din prenumeration => Betalningar”).

En annan fördel är att det blir betydligt enklare för mig att hjälpa till med prenumerationsärenden.

Småsaker som fixats

• Vald tidsperioder följer med i rapporterna - på önskemål från er bl.a. här så hänger den valda tidsperioden i en rapport med till nästa rapport. Dvs. om du har valt 6 månader rullande i resultatrapporten och byter till balansrapporten så ska 6 månader rullande följa med. Tack @Fredrik, @Sofie och @Soguka

• Decimaler på saldo-kolumnen - i en tidigare uppdatering försvann decimalerna i saldokolumnen. Dessa är nu återlagda. Tack @Mikael_Bengtsson.

• Tidsperioden för 12 mån rullande fixad - Spirecta räknade fel i tidsperioden som är fixad nu. Tack @Mikael_Bengtsson.

• Preem-kontoutdrag - Preem har gjort ett nytt format för sitt kontoutdrag och Spirecta tolkar det nu korrekt.

• Budget-scenarion - vi håller även på att förbereda Spirecta för att man ska kunna alternativa scenarion för sin budget - t.ex. ett best-case, ett normal-case och ett worst-case.

• Navigeringsförbättringar - vi har även fixat en hel del mindre saker kring navigation, t.ex. när man ändrar en transaktion att man får välja att komma tillbaka till rätt sida, att rapporter kommer ihåg inställningar om man klickar på bakåt-knappen i historiken m.m.

• Radera tillgångsgrupp - av någon anledning lyckades vi sabba möjligheten att ta bort en tillgångsgrupp. Det är fixat nu i alla fall. Tack Lucas för rapporten.

• Fixat datum-bugg i uppdatera tillgångar - om man valde ett annat datum när man uppdaterade i listan med alla tillgångar så såg det ut som att datumet sparades, men egentligen var det det underliggande datumet som sparades. Nu fungerar det i alla fall som det ska. Tack @OlaMorin.

• Döljer inaktiva konton i rullistan när man skapar ny transaktion - eftersom ett konto/kategori är inaktiv så bör den inte dyka upp som valbar när man skapar nya transaktioner.

• Buggfix - summan av ägande kan max vara 100 % - vi hade en bugg som gjorde att om man har flera personer i hushållet så kunde summan av det fördefinierade ägandet för tillgångar vara över 100 %.

Den kommande tiden kommer vi släppa en hel del mindre uppdateringar mer frekvent. Jobbet nu ett par veckor fram kommer ligga mycket på budget, simulering och planering av sin ekonomi.

Tack som vanligt för att du använder Spirecta.

Hälsningar,
Jan

2 gillningar

Tack själv @janbolmeson för allt fantastiskt jobb med Spirecta!

3 gillningar

Bra grejer! Stort tack @janbolmeson! Tidsperioder som följer rapporter som funkar på 13 månader och lite decimaler blir kanon :slight_smile: Jag hade också varit intresserad av att höra lite mer om bakgrundsuppdateringarna. Vad innebär det att uppdatera det tekniska ramverket? Låter intressant, så berätta gärna om du har tid och lust :slight_smile:

Vad kul att du är intresserad, jag tror ju sällan någon tycker sådant är kul mer än jag.

Superspecifikt så handlar det om två stora saker:

1. Uppdatering av server och Laravel-ramverket till senaste versionen

Olika mjukvaror som Spirecta använder uppdateras kontinuerligt och man behöver hänga med i de olika generationerna för att inte hamna i ett läge där man har en version som inte längre stöds eller uppdateras. I det här specifika fallet handlar det om att vi har uppdaterat servermjukvara (Ubuntu), vi har uppdaterat PHP-version till 8.1 och vi har uppdaterat Laravel-ramverket till version 9.0 som är den senaste och även uppdaterat alla externa delkompontenter till senaste versionen. Det ger oss i alla fall en framtidssäkring för hela 2023 så att vi kan fokusera på funktioner.

2. Bättre integrering med Stripe

Förr så hanterade vi alla prenumerationer och kvitton själva och lät Stripe hantera själva kortuppgifter och betalningar. Det gjorde att vi från tid till annan har haft synk-fel mellan kvitton och betalningar då de inte matchat. Nu har vi släppt vår egen lösning och outsourcat all hantering till Stripe. Det är inget som syns för er användare, men som är en jättestor teknisk förenkling (numer). Dessutom ger det mer trygghet då Stripe är en av världens största leverantörer av just betalnings- och prenumerationstjänster.

Säg till om du vill veta något mer. :slight_smile:

1 gillning

Tack! Kul att höra mer om hur det funkar “under the hood” :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle påstå att det fortfarande inte funkar som jag önskade det. Ja det stämmer att det kommer in korrekt datum nu istället för felaktigt som tidigare. Men det är fortfarande så att datumet jag vill återanvända på flera ställen (som tidigare syntes i datumboxen för tillgången under den man ändrade - den som aldrig sparades korrekt) nu istället bara visar dagens datum.

Se det så här, jag vill uppdatera värdet på alla mina tillgångar, detta genom att jag en gång i månaden går in och uppdaterar värdet på alla tillgångarna. Detta funkar super om jag gör detta och kan leva med att alla uppdateringar får dagens datum, men säg att jag vill uppdatera alla den siste förra månaden. Då börjar jag uppifrån och ändrar datum till den datumen det ska va och matar in värdet på tillgången och trycker ok (enter hade varit väldigt uppskattat också… ;-))
Då vill jag ju att datumet ska sparas inför nästa inmatning så att jag inte behöver ändra det igen, utan kan fortsätta att bara uppdatera värdet istället för på varje tillgångsslag ändra både datum och värde.