220728 - Ny uppdatering - Fix av många småsaker, fakturor och teknisk framtidssäkring

Hej!

Nu var det ett tag sedan det kom information om uppdatering i Spirecta, det beror lite på sommartider men även på att vi har gjort en hel del ändringar i bakgrunden som inte syns. För den tekniskt intresserade har vi uppdaterat hela det tekniska ramverket till den senaste versionen. Det ger oss lite fler möjligheter samtidigt som det är en framtidssäkring.

Bättre prenumerationshantering och korrekta kvitton på betalningar

I samband med det här bytet så har vi även gjort om stora delar av prenumerationshanteringen, vilket medför att vi har löst en bugg vi har haft längre kring t.ex. kvitton på betalningar. Tidigare har dessa från tid till annan inte stämt mellan verkligheten och Spirecta. Men det gör de nu, så nu kan du se alla dina historiska betalningar för Spirecta (klicka på “Inställningar => Din prenumeration => Betalningar”).

En annan fördel är att det blir betydligt enklare för mig att hjälpa till med prenumerationsärenden.

Småsaker som fixats

  • Vald tidsperioder följer med i rapporterna - på önskemål från er bl.a. här så hänger den valda tidsperioden i en rapport med till nästa rapport. Dvs. om du har valt 6 månader rullande i resultatrapporten och byter till balansrapporten så ska 6 månader rullande följa med. Tack @Fredrik, @Sofie och @Soguka

  • Decimaler på saldo-kolumnen - i en tidigare uppdatering försvann decimalerna i saldokolumnen. Dessa är nu återlagda. Tack @Mikael_Bengtsson.

  • Tidsperioden för 12 mån rullande fixad - Spirecta räknade fel i tidsperioden som är fixad nu. Tack @Mikael_Bengtsson.

  • Preem-kontoutdrag - Preem har gjort ett nytt format för sitt kontoutdrag och Spirecta tolkar det nu korrekt.

  • Budget-scenarion - vi håller även på att förbereda Spirecta för att man ska kunna alternativa scenarion för sin budget - t.ex. ett best-case, ett normal-case och ett worst-case.

  • Navigeringsförbättringar - vi har även fixat en hel del mindre saker kring navigation, t.ex. när man ändrar en transaktion att man får välja att komma tillbaka till rätt sida, att rapporter kommer ihåg inställningar om man klickar på bakåt-knappen i historiken m.m.

  • Radera tillgångsgrupp - av någon anledning lyckades vi sabba möjligheten att ta bort en tillgångsgrupp. Det är fixat nu i alla fall. Tack Lucas för rapporten.

  • Fixat datum-bugg i uppdatera tillgångar - om man valde ett annat datum när man uppdaterade i listan med alla tillgångar så såg det ut som att datumet sparades, men egentligen var det det underliggande datumet som sparades. Nu fungerar det i alla fall som det ska. Tack @OlaMorin.

  • Döljer inaktiva konton i rullistan när man skapar ny transaktion - eftersom ett konto/kategori är inaktiv så bör den inte dyka upp som valbar när man skapar nya transaktioner.

  • Buggfix - summan av ägande kan max vara 100 % - vi hade en bugg som gjorde att om man har flera personer i hushållet så kunde summan av det fördefinierade ägandet för tillgångar vara över 100 %.

Den kommande tiden kommer vi släppa en hel del mindre uppdateringar mer frekvent. Jobbet nu ett par veckor fram kommer ligga mycket på budget, simulering och planering av sin ekonomi.

Tack som vanligt för att du använder Spirecta.

Hälsningar,
Jan

2 gillningar

Tack själv @janbolmeson för allt fantastiskt jobb med Spirecta!

3 gillningar

Bra grejer! Stort tack @janbolmeson! Tidsperioder som följer rapporter som funkar på 13 månader och lite decimaler blir kanon :slight_smile: Jag hade också varit intresserad av att höra lite mer om bakgrundsuppdateringarna. Vad innebär det att uppdatera det tekniska ramverket? Låter intressant, så berätta gärna om du har tid och lust :slight_smile:

Vad kul att du är intresserad, jag tror ju sällan någon tycker sådant är kul mer än jag.

Superspecifikt så handlar det om två stora saker:

1. Uppdatering av server och Laravel-ramverket till senaste versionen

Olika mjukvaror som Spirecta använder uppdateras kontinuerligt och man behöver hänga med i de olika generationerna för att inte hamna i ett läge där man har en version som inte längre stöds eller uppdateras. I det här specifika fallet handlar det om att vi har uppdaterat servermjukvara (Ubuntu), vi har uppdaterat PHP-version till 8.1 och vi har uppdaterat Laravel-ramverket till version 9.0 som är den senaste och även uppdaterat alla externa delkompontenter till senaste versionen. Det ger oss i alla fall en framtidssäkring för hela 2023 så att vi kan fokusera på funktioner.

2. Bättre integrering med Stripe

Förr så hanterade vi alla prenumerationer och kvitton själva och lät Stripe hantera själva kortuppgifter och betalningar. Det gjorde att vi från tid till annan har haft synk-fel mellan kvitton och betalningar då de inte matchat. Nu har vi släppt vår egen lösning och outsourcat all hantering till Stripe. Det är inget som syns för er användare, men som är en jättestor teknisk förenkling (numer). Dessutom ger det mer trygghet då Stripe är en av världens största leverantörer av just betalnings- och prenumerationstjänster.

Säg till om du vill veta något mer. :slight_smile:

1 gillning

Tack! Kul att höra mer om hur det funkar “under the hood” :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle påstå att det fortfarande inte funkar som jag önskade det. Ja det stämmer att det kommer in korrekt datum nu istället för felaktigt som tidigare. Men det är fortfarande så att datumet jag vill återanvända på flera ställen (som tidigare syntes i datumboxen för tillgången under den man ändrade - den som aldrig sparades korrekt) nu istället bara visar dagens datum.

Se det så här, jag vill uppdatera värdet på alla mina tillgångar, detta genom att jag en gång i månaden går in och uppdaterar värdet på alla tillgångarna. Detta funkar super om jag gör detta och kan leva med att alla uppdateringar får dagens datum, men säg att jag vill uppdatera alla den siste förra månaden. Då börjar jag uppifrån och ändrar datum till den datumen det ska va och matar in värdet på tillgången och trycker ok (enter hade varit väldigt uppskattat också… ;-))
Då vill jag ju att datumet ska sparas inför nästa inmatning så att jag inte behöver ändra det igen, utan kan fortsätta att bara uppdatera värdet istället för på varje tillgångsslag ändra både datum och värde.

Om vi lägger till en funktion som är typ: “fyll alla fält med detta datum” så kan man göra det en gång, skulle det fungera?

Tänker att om man ändrar ett datum vill man förmodligen ändra alla andra tillgångarna det datumet också, annars får man ändra igen eller ladda om sidan (och då visas dagens datum som default)? Isf behövs ingen extra funktion för det utan det blir ganska intuitivt tänker jag… Andra får gärna tycka till

Dvs. att du tänker att om vi ändrar ett datum att vi ändrar alla andra datum också? Hmm… lite intrusive upplever jag men förmodligen är det ett ganska vanligt case. Vad tänker ni @Mikael_Bengtsson, @Muraks, @Fredrik m.fl?

Och om man inte vill uppdatera en tillgång så klickar man inte på “OK”?

Skulle man kunna införa en checkbox i kalender-rutan som man kan markera om man vill skriva i datumet i alla datumfält på sidan? Det skulle underlätta när man lägger till transaktioner också.
Skärmavbild 2022-08-14 kl. 22.58.07 (uppe till höger)

Det svåra är väl att den inte ska råka skriva över om man har något som inte går att få värdet för just det datumet. 9/10 tillgångar uppdateras samma datum men den tionde tillgången har ett annat, det vill man inte skriva över.

Exakt. Så länge du inte klickar på OK så sparas ju ingenting.

Tyvärr så är det en standardkomponent så den ändrar vi ogärna i. Men ska kolla vad som är möjligt.

Det man skriver över är som @OlaMorin skriver alltid bara dagens datum. Ett alternativ vore isf. kanske att INTE förifylla dagens datum. Men hur gör man för att det ska bli användarvänligt / logiskt.

Vill man ha ett annat datum är det lätt att bara kopiera datumet man vill ha och klistra in, man måste ju inte använda datum-boxen. Att inte ha något förifyllt är väl lika jobbigt som att ha dagens datum? Då måste man 100% av gångerna ändra, har man dagens datum är det ju rätt 1/365 av gångerna :wink:

Den kan vara någon annanstans, typ i toppen av kolumen?

Jag tycker absolut att man kan fylla i dagens datum när man laddar sidan, men om man ändrar något datum så tror jag chansen är stor att man vill använda det datumet igen. Vill man återgå till dagens datum förifyllt, laddar man om sidan… Visst det går att kopiera och klistra in men är inte helt optimalt.

Innan funkade det så att nästa rad bland tillgångarna fick den senast sparade datumen i vyn när man klickade ok, men det sparades inte ner utan det var dagens datum som sparades (även om det senast inmatade visades) när nästa rad matats in och klickat på ok. Det va bättre, men fel!

Det är iaf mitt förslag som uppdaterar 30ish tillgångar med ett datum…

(Jag sparar det t.o.m. först i excel för att göra det enkelt att automatisera utan att behöva klicka mig runt å fram å tillbaka…)

Jag tror att jag förstår, det är lite två olika användningar. Antingen vill man föra in samma datum varje månad, och då är det viktigt att lätt kunna ändra datumet på flera tillgångar som du säger. Eller så är man lite mer “Svensson” och kollar på kontona “idag” och då är dagens datum är rätt. Då skulle man kanske sätta en tillgång till ett annat datum men alla andra ska fortfarande vara dagens, då vore det irriterande att datumen ändrades.

Jag är emot att automatiskt ändra andra datum, det kräver att man vet varför och om man inte vet så kommer det vara ointuitivt och irrationellt beteende.

Om det fanns en knapp överst i kolumnen som om man klickar på den så ändras alla datum till samma som den översta raden, eller om knappen låser upp ett eget datumfält där man kan välja ett datum som ska användas. Skulle det fungera? Man ändrar “default”-värdet som är inskrivet.

Jag gör ett förslag med en datumruta där man kan välja ett datum och klicka på en knapp. När man trycker på knappen så sätts det valda datumet på alla raderna. Låt oss testa om det fungerar för er. OK?

Hej,
Nu har jag läst igenom tråden också…
För egen del så uppdaterar jag oftast tillgångarnas värde i början av en ny månad (oftast mellan den 1-3:e) men bakdaterar då datumet till den siste dagen föregående månad. Det gör jag för att jag på många av mina tillgångar också registrerar värdeförändringen som en inkomst (på Inkomstkonton), ex “Värdeförändring - Finansiella tillgångar” och då vill jag att den värdeförändringen skall registreras i resultaträkningen på den månad förändringen faktiskt skedde och inte på den nya månaden (vilket hade blivit fallet om jag hade valt det aktuella datumet).

Har inte reflekterat så mycket på detta med en generell datumfunktion, men visst hade det varit smidigt att kunna ändra det förvalda aktuella datumet för fler tillgångar på samma gång än för varje enskild. Vill dock inte att det i så fall “slår igenom” och sparas för samtliga, utan endast ändras som förvalt datum och sedan “slår igenom” på de tillgångar jag sedan ändrar värdet på och klickar på OK. Men jag antar att det också är tänkt så, det hade blivit lite jobbigt annars… :slight_smile:

Dock har jag märkt av en störande sak…
Jag väljer ofta att filtrera tillgångarna efter “Titel” för att lätt kunna hitta de tillgångar jag vill uppdatera värdet på. När jag sedan klickar “Ok” för att spara en uppdatering så väljer Spirecta därefter att filtrera efter “Senaste uppdateringen” istället.
Detta vill jag INTE att Spirecta gör automatiskt utan att det skall vara mitt egna valda filter som ligger kvar även efter att jag klickat på Ok.
Går det att ändra, vill minnas att det var så förut och att förändringen skett ganska nyligen?

Anledningen är väl att man ska lätt kunna gruppera de som man redan uppdaterat så att man inte tappar bort sig halvvägs ned i listan. Det var ett önskemål att den ska bete sig på det sättet. Jag gillar hur det är och skulle irritera mig för jag tappar bort halvvägs genom listan.
Tycker att den kanske borde göra både-och. Sorterar du på titel eller något annat bör den sorteringen ligga kvar men senast uppdaterade flyttas till botten.

1 gillning

Kan tillföra en bugg i uppdatera tillgång-listan, förtjänar kanske ett eget ämne. Det går att uppdatera värde på tillgång trots att man valt att det inte ska gå

1 gillning

Ja det kan ju vara en anledning och självklart är det bra att kunna filtrera på det sättet också om man föredrar det. Men jag håller med, jag skulle önska att den filtrering som har valts stannar kvar och inte ändras till något annat, oavsett vilken filtersortering som gjorts.

1 gillning