220919 - Brandövning för din privatekonomi | Webbinarium med Charlie och Jan

Detta event har nu ägt rum och du hittar sammanfattningen här:


När gjorde du en brandövning i privatekonomin senast?

Det går knappt att ha missat att priserna på mat, bränsle och el har ökat det senaste året. Dessutom har vi en historiskt hög inflation som tvingat riksbankerna att höja räntorna. I dessa tider är det lätt och ganska naturligt att känna en viss oro inför framtiden.

Vår erfarenhet från att ha arbetat med många människor är att ekonomisk oro ofta är en följd av att inte ha 100 % koll på sin ekonomi eller inte ha en genomarbetad plan som man är stolt över. Därför vill vi bjuda in dig till att göra en brandövning i din privatekonomi.

Precis som man gjorde i skolan handlar det om att simulera att en brand har brutit ut. Då kan man i förväg öva för att veta vad man ska göra och som en bonus identifierar man de svaga punkterna. Genom brandövningen kan du få inspiration, konkreta tips, skapa planen och se att även i tuffa tider finns det många möjligheter (inte minst t.ex. rea på de flesta investeringar).

Denna “brandövning” är också starten på en serie aktiviteter - som ingår i din Spirecta-prenumeration - med syfte att göra din ekonomi bättre på ett konkret sätt. Jag är också superglad att att kunna presentera att många av dessa tillfällen - inkl. brandövningen - kommer göras med rikedomscoachen Charlie Söderberg. :heart_eyes:

Med vänliga hälsningar,
Jan Bolmeson


Boka din plats på en digital ekonomisk brandövning med Jan Bolmeson och Charlie Söderberg!

Syftet med den kommande serien av tillfällen är att de ska vara väldigt praktiskt orienterade. Vi börjar med ett tillfälle som ska ge inspiration, tips och konkreta uppgifter att göra. Därefter har du möjligheten att göra uppgifterna på egen hand eller göra dem tillsammans med andra i ett digitalt arbetsmöte.

Naturligtvis är detta tillfälle kostnadsfritt och ingår i din Spirecta-prenumeration. Vi hoppas du gillar detta initiativ. :blush:


Boka din plats via länken ovan. Du kan se alla Spirecta-event i kalendern eller i kategorin digitala event.

1 gillning

Tack för kvällens dragning, väldigt intressant! Såg ditt inlägg om att kunna simulera elpriset. Ska bli spännande att prova. SÅ vill jag kunna använda Spirecta mer. Jag vill kunna “labba” och simulera olika scenarier för att ta bättre ekonomiska beslut. Tänkt om man i förlängningen tex kunde se när en investering av solceller blir lönsamt och hur lång tid det tar innan man får tillbaka pengarna etc.

Spinner vidare på fler möjliga scenarier att simulera som räntan på bolån. Spirecta vet ju faktiskt hur mycket bolån jag har. Ett “höja volymen reglage” tex för att visualisera hur mycket det faktiskt blir i pengar per månad. Skulle vara intressant att kunna jämföra att amortera ner belåningsgraden med en engångssumma (och hur stor den summan egentligen måste vara för att göra skillnad) från placerade pengar mot att pausa månadssparandet för att ha råd att betala 6 % i ränta över en tid.

Fler scenarier som är möjliga tänker jag i en förlängning skulle kunna vara allt från byta boende, skilja sig, byta bil, arbetslöshet, föräldraledighet osv osv.

För en annan som inte gör egna avancerade excelblad för allt är ju drömmen att kunna ta del av era skarpa hjärnor till detta.
Tog mig friheten att spinna loss, kanske är helt ute och cyklar.

1 gillning

Tack @Sofie - det kommer att komma mer och mer sådant i framtiden. Särskilt i samband med temakvällarna och särskilt nu när mycket annat i Spirecta fungerar. Så det är bara att spinna loss, sedan kan jag inte lova att allt kommer direkt, utan vi får hjälpas åt. Jag ser ju mycket Spirecta som vårt allas verktyg.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Brandövning i din privatekonomi | Inspelning, sammanfattning och konkreta tips