220930 - Ny uppdatering - ett antal fixar och förbättringar av uppdatera tillgångsvärde-sidan

Då släppte vi en ny uppdatering inatt. Det är dock mest småfixar. Extra stort tack till @OlaMorin som denna rundan stod för flest rapporter och förbättringsförslag.

Ändringar på “uppdata värdet på tillgångar”-sidan

Tack vare mycket feedback från Ola så har vi nu gjort följande förändringar.

  • Lagt till en kolumn för tillgångsgrupper för att kunna filtrera på dessa.

  • Fixat så att sortering sparas mellan de gånger man är inne på sidan (sparas i en cookie i webbläsaren).

  • Fixat så att man kan dölja/visa kolumner

  • Fixat en bugg som gjorde att om man fyllde i flera värden och klickade på OK, så togs de andra värdena bort.

  • Fixat så att man kan välja ett annat datum för alla raderna.

  • Fixat så att när man väljer ett annat datum för alla kolumner så läses saldot in per det datumet.

  • Fixat så att datum-rutan får mer plats.

  • Fixat så att tillgångar som inte ska uppdateras via vyn döljs. Tack @Emil och @Muraks.

Några skärmklipp som illustrerar ovan:

Visa skärmklipp

samt

Övriga ändringar och uppdateringar

  • Duplicera budget-funktion. Sedan någon vecka tillbaka kan du ha flera budgetar. Nu kan du även “duplicera” en budget, så att du får med alla värden så att du inte behöver börja om med den nya budgeten. Hoppas du gillar det. :slight_smile:

  • Elsimulatorn - fixade att det gick skriva in större värden än slidern tillät. Tack @OlaMorin.

  • Färglade de olika tidsperioderna för enklare förståelse hur man skulle fylla i det. Se bild nedan.

  • Återställning av lösenord - fix som gjorde att om man skrivit in sin e-postadress med stor bokstav så fungerade det inte.

  • Uppdaterat “Lägg till enskild transaktion”-vyn så att den synkar med filtrering i “Alla transaktioner”-vyn.

  • Fixat bugg kring att duplicera transaktion.

  • Fixat så att man kan uppdatera BankID i steg 2.

Lärt Spirecta importera data från nya banker.

Följande banker har lagts till / Följande bankers uppdaterade kontoformat har ändrats och Spirecta har lärt sig tolka dem.

  • Sparbanken Syd (både nytt och gammalt format)

  • Sparbanken Nord (både nytt och gammalt format)

  • Starling Bank i UK - Tack Emmanuel.

  • Refunder Card

  • Norwegian Bank (tack @Hampus_Mann)

  • m.fl.

Utveckling som pågår parallellt.

Samtidigt som vi fixar saker som ovan så pågår fortfarande följande tre utvecklingsspår:

  • Etiketter och taggar - snart kommer ni kunna lägga till etiketter / taggar på transaktioner

  • Simulera tillgångars värde in i framtiden

  • Kunna ha olika ekonomier på samma konto (tänk t.ex. barnens ekonomi, eller företagets tillgångar)

Hoppas att du gillar att det händer saker i Spirecta. :blush:

Ytterligare några skärmklipp över förändringar

Jag tycker alltid att det är kul att se förändringar, så här kommer några ytterligare skärmklipp.

och

och

och

3 gillningar

Tack @janbolmeson , nu ska jag komma ikapp i helgen!

Haha, don’t get your hopes up. Du kommer säkert hitta något som inte fungerar och rädda min helg. :joy:

Hmm… vad visar färgläggningen av perioderna, jag får inte fram det? Totalen blir inte rätt om man inte fyllt i alla värden (@janbolmeson detta är programmering 101 att se till att sånt funkar! Testa gärna med decimaltal både med . och , som avskiljare samt negativa värden)

Har uppdaterat beskrivningen så att det blir tydligare (förhoppningsvis). Angående NaN - fyll gärna i 0 i fälten du inte använder. :wink:

@OlaMorin bara för dig så finns det även nu en video som introducerar elräkningssimulatorn. :joy:

1 gillning

Ser ut att bli en dyster vinter, estimerat 35% besparing jämfört med förra året och samma kWh-pris baserat på totalpris (inkl skatt och avgifter) som för september (515 öre/kWh)

9 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Elräkningssimulator - reglage eller inte

@VeronicaW - jag har uppdaterat EveryDay-card importmallen idag också. :+1:

2 gillningar

Grymt jobb som vanligt @janbolmeson! :raised_hands:t2::pray:t2:

1 gillning

Skulle vi kunna få listan med månader i kronologisk ordning även över års-bryt? Så att augusti 2022 inte följs av september 2021. :slight_smile:

Kan du hjälpa mig att förstå hur du tänker? Jag hänger med om den var kronologisk men den är ju inte det utan “bara” rullande.

Är inte rullande samma sak som i kronologisk? Man ändrar ju inte ordning? Det jag menar är att augusti 2022 inte följs av september 2021. Jag menar att man borde kunna läsa raderna som en kontinuerlig tidsserie, som började för 12 månader sen.
Typ att september 2021 borde vara första radet och augusti 2022 sista raden, eller tvärt om.

Jag tror jag förstår. Missförståndet uppstår nog i och med att det inte är tänkt att du om 12 månader ska ange siffran för 2021, utan du har bara dessa 12 månader som “rullar”. När en månad passerar så kommer färgerna “hoppa” ett steg ner och i januari “kommer de startas om”.

Det vill säga att den “sparar” inte värdena historiskt så att du i framtiden kan jämföra 2021 med 2022 eller 2023. Den visar bara ett månaderna.

Jag tycker det mest var drygt att behöva läsa min lista med förbrukning och sen hoppa i den. Först göra 2022 jan-aug och sen börja om längre upp i orginallistan och hitta 2021 års värden. Inte bara att fylla i uppifrån och ner. Innevarande månad högst upp och sen skifta hela listan hade varit enklare tycker jag :stuck_out_tongue:

Det finns viktigare saker som du ska prioritera :slight_smile:

1 gillning

Ah, jag fattar. Ska fundera lite. :+1: Behöver dock tyvärr prioritera lite andra frågor först. :slight_smile:

1 gillning