Använd ett "Observationskonto"-för utgifter som ska kategoriseras senare, följas upp eller ändras

En vanlig situation som jag hamnar i från och till är att jag importerar våra kontoutdrag och så har min fru, Caroline, gjort ett köp (oftast via Klarna) som jag inte har någon aning om vad det är. Det gör det svårt att kategorisera det.

Därför har jag skapat ett så kallat “OBS-konto - att följas upp”-konto där jag lägger alla oidentifierade utgifter som ska följas upp eller kontrolleras. Det är ganska likt hur man gör i företagsbokföring med dedikerade observationskonto.

Hur du gör rent konkret:

Skapa kontot

  1. Gå till “Inkomster och utgifter” i menyn
  2. Klicka på “Administrera”
  3. Klicka på “Utgifter”
  4. Klicka på “Lägg till utgiftskategori”
  5. Följ guiden och döp kontot till t.ex. “OBS-konto - att följas upp”


Vid import boka mot OBS-kategorin

När du sedan importerar nästa gång, då väljer du OBS-kontot för de oklara transaktionerna. Notera att du här även sätta OBS-kategorin för flera rader samtidigt.



När du vill korrigera i efterhand

När du sedan vill gå genom transaktionerna på OBS-kontot, då gör du det via “Alla transaktioner”-vyn.



Hoppas att du får glädje av det här tipset. :sunglasses:

3 gillningar

Hej!

Jag hade en liknande situation när jag höll på att kategorisera transaktioner. Jag valde att försöka använda knappen “kategorisera senare”. Blev då tvungen att välja konton att kategorisera transaktionerna mot i alla fall. Så långt allt ok men finns det något sätt att leta rätt på de transaktionerna sedan om man inte har ett särskilt “OBS-konto” som du föreslår ovan? Ska man vara riktigt noggrann så behövs ju både ett OBS-utgiftkonto, OBS-inkomstkonto, OBS-tillgångskonto och OBS-skuldkonto. Då faller lite poängen med att ha en knapp för “kategorisera senare”, eller har jag missförstått något?

1 gillning

Ja, tyvärr behövs det ju ett OBS konto för alla typerna. I de nya kontona som skapas i Spirecta så finns det. Tanken är att vi inom kort även kommer ordna så att dessa obs-konton är förvalda i denna fliken.

Eller ätnker jag fel?

Ok, då förstår jag! :+1:

1 gillning

Hmm… hade en lite komplicerad transaktion som jag ville hantera senare så jag la den bland observationskontot. Ska jag sen inte kunna dela upp den i flera olika transaktioner? Jag tänker att det är det hela poängen med att hoppa över den från början, att den är lite krånglig att ta hand om tillsammans med alla andra i importen?

Sorry… Det går inte just nu… Ska se om jag kan lösa det på något sätt. :cry:

Du har fått ett mail om den komplicerade transaktionen… men det hade verkligen varit super på något sätt att kunna “återställa” importen av vissa transaktioner som man inte vill göra just då man importerar men som man vet man ska ta hand om senare

Problemet är att importen gör antagendet att källkontot är samma för alla transaktioner. Vore isf. att man lägger till en “lägg till transaktion” i ändra-flera transaktioner vyn.

Hur jag själv brukar göra är att ändra transaktionen och sedan duplicerar jag den och ändrar…

Ska fundera lite till hur man kan göra.

Hmm… det där hängde jag nog inte med på… Vi kan ta ett kort möte och se om vi kan slå några ev kloka huvuden ihop… Hur som helst hade jag velat höra om du tyckte jag gjorde rätt i transaktionen eller jag skulle gjort på något annat sätt…

1 gillning