Återbetalningar är alltid 100% aktiva

Rapporten “Aktiva och passiva utgifter i kr” räknar fel när det finns återbetalningar.

Så här ska det se ut för mig i augusti:

I min transaktionslista har jag två transaktioner som tar ut varandra. Först drog banken felaktigt 100 000 kr och sedan satte tillbaka 100 000 kr samma dag.

  1. Den första transaktionen har jag klassat som 0% aktiv utgift i konto Övrigt.
  2. Den andra transaktionen har jag klassat som återbetalning till samma konto Övrigt.

Då blir aktiva utgifter 100 000 kr mindre än det ska vara, samt passiva utgifter blir 100 000 kr mer än det ska vara:

Om jag ändrar den första utgiftstransaktionen till att vara 100% aktiv, då blir resultatet korrekt enligt första bilden. Då är båda transaktioner aktiva och tar ut varandra.

Är det så att återbetalningar alltid klassas som aktiva?

Har även gjort ett test med en utgift som var 40% aktiv, med samma felaktiga resultat.

Jag har en hel del återbetalningar under åren och det blir antagligen fel på många ställen, även om det inte ger så stora utslag som här.

Är det möjligt att lägga till hur aktiv en återbetalning är? Eller kanske någon annan smart lösning?

Grymt bra fångat! Tack @AndersH!

Du har helt rätt, den satte det alltid till 100 %. Jag hade inte ens tänkt på det scenariot faktiskt. De förändringar som jag har gjort i Spirecta nu är att man i den manuella översikten för en transaktion kan ändra aktiv-procentsatsen enligt bilden nedan.

Då kvittas den nämligen ut korrekt i aktiv-passiv-rapporten.

1 gillning