Export-funktion som t.ex. Google Takeout

Ha möjlighet att exportera all sin data till t.ex. Excel.
Av: AndersH och StaffanR.

1 gillning

Tillägg till detta: Möjlighet att kunna få ut sitt data på begäran är så vitt jag vet ett krav enligt GDPR, så innan denna funktion är på plats så måste det annars finnas en sida med instruktion hur man kommer i kontakt med dataansvarig samt begär ut sina data samt rutiner för detta.

Välkommen Björn och tack för din kommentar.

Så är det så klart. Men där tänkte jag att om någon begär det så får de helt enkelt en dump på sin data från databasen i ett csv-format. Får se hur vi gör det här på enklast och bäst sätt.

Tack än en gång!

För mig är detta önskemål tvådelat:

  1. Egen backup.
    För min egen trygghet vill jag kunna göra en egen backup. Bestående av transaktioner, kontoplan samt inställningar. Om jag strular till det eller leker för mycket, så vill jag kunna nollställa mitt konto och läsa in min backup igen.
    GDPR:s krav på rätten att kunna ta med sig sin data är viktig, men ställer inte något krav på formatet.

  2. Exportera visad transaktionslista.
    Alla sidor som visar en transaktionslista (hur än den är filtrerad och sorterad), vill jag kunna exportera till Excel eller csv-fil. Med kolumner för all detaljerad information kring transaktionen.

Det finns nu en första version av exportera data funktionen.

Tjusigt och fantastiskt @janbolmeson ! :+1:
Tog en stund att förstå kolumnerna, men de summerar rätt.

Du får gärna utveckla lita, hur tänker du att de summerar rätt? :slight_smile:

Tack för all feedback. Just nu är det importreglerna som får lite kärlek. De var först ut i appen och jag har glömt hur bra de faktiskt vara.

Jag lyckades förstå vad kolumnerna betyder och summera totala:

  • inkomster
  • utgifter (inkl återbetalningar)
  • förmögenhet

Dessa siffror blev samma som rapporterna i Spirecta. :+1:t3: En test att exporterat data stämmer som det visas.

Har inte ännu genomfört noggranna tester att mina tidigare data i min egen excel stämmer med Spirecta, eftersom jag har kategoriserat lite annorlunda.

Toppen, säg till om det finns något sätt att göra dem bättre. :pray: