Hur kan jag bäst hantera vår gemensamma ekonomi?

Hej,

Jag har nyligen skaffat ett konto här på Spirecta och har blivit osäker på hur jag ska hantera vår gemensamma ekonomi i verktyget. Jag kan ge en kort bakgrund i förhoppning att någon expert kan ge tips på hur jag ska göra?

Vi har ett gemensamt konto dit vi lägger över delar av våra löner varje månad. Från det gemensamma kontot så dras våra lån och jag betalar de gemensamma räkningarna härifrån såsom el, vatten mm. Våra vardagsutgifter går mestadels på vårt SAS Mastercard där min sambo har ett eget extrakort. Jag har även själv ett SAS AMEX kort.

Hittills har jag varje månad gått igenom våra kostnader från Mastercard och AMEX räkningarna i en excel och då även separerat ut privata kostnader för att få fram vår respektive del (50% av gemensamma kostnader+privata). Min sambo har då satt över sin del från sitt lönekonto till mitt privata konto sedan betalar jag räkningen från mitt konto.

Vi försöker använda våra lönekonto för det dagliga gemensamma (mat och andra inköp) så långt det går (efter att sparpengarna lämnat kontona), för att låta det gemensamma kontot bygga en buffert för husrenoveringar (väntar på ny värmepump nu t.ex.).

Det jag upplever som klurigt i Spirecta är att jag inte riktigt förstår om det endast är för min del av ekonomin eller om det är för oss båda? Vissa tillgångar som jag lägger in såsom huset tillhör oss båda. Likaså när jag importerar kontohändelser från det gemensamma kontot.

Det som också blir klurigt är att när jag importerar SAS+AMEX räkningarna så kommer min sambos privata saker med om jag inte manuellt raderar dem innan importen. På liknande sätt så vet jag inte hur jag ska bokföra hennes överföring till mig riktigt för att täcka hennes del av räkningen då den även täcker privata inköp (ej del av den gemensamma ekonomin).

Jag tar tacksamt emot tips, för jag är en aning förvirrad här nu i början. Det kanske är bra att nämna att jag sysslat mycket lite med ekonomi under åren, jag arbetar med Cyber Security (fräsigare ord för IT- och informationssäkerhet). Jag är dock nyfiken på att lära mig mer, därav att jag ger Spirecta en chans också :smile:

Tack på förhand alla!

1 gillning

Välkommen hit!

Det fina med spirecta är att det kan göra i princip vad du vill. Det svåra är att lista ut vad du vill åstadkomma. Vill ni använda spirecta tillsammans och följa alla ert hushålls utgifter så kan ni göra det. Vill du följa dina utgifter i detalj och hushållets gemensamma utgifter men din partner är inte intresserad så går det också. Så fundera på hur ni vill göra. Om bara du vill följa upp din ekonomi och de gemensamma utgifterna har Jan skrivit en guide för det, ska se om jag hinner hitta den före någon annan. :slight_smile:

Jag rekommenderar också att läsa kom-igång-guiden Kom igång rätt och lätt med Spirecta! 🧘‍♀️

Länkar till några andra trådar om hur man delar upp sin ekonomi.

Uppdelad ekonomi: partner ej i Spirecta, alla utgifter från mitt privata konto och en månatlig reglering av gemensamma utgifter
Här är en sammanställning på olika trådar om uppdelad ekonomi. Ämnen taggade med uppdelad-ekonomi
Där denna tråd som kanske är så som du gör Jag betalar kreditkortsräkningen med sambon ska betala mig hälften och använder inte Spirecta | Hur ska jag tänka? - Nr 6 av janbolmeson

Den andra delen är att lista ut hur ni vill följa upp ekonomin. Vilka utgifter vill ni identifiera, följa, öka, minska etc. Mat, hyra, hobby, gymkort, mobil, prylar etc. Jag har bortåt 40 st kategorier. De går att gruppera i kategorigrupper (alltså fordonsrelaterade kostnader, bostad, dina personliga utgifter, din partners personliga utgifter).

Vill ni använda spirecta tillsammans så lägger ni in alla era privata konton och tillgångar som tillgångar. Typ:

Sammanfattning
  • Anna personkonto-nordea

  • Martin personkonto-SEB

  • Anna ISK-Lysa

  • Martin ISK-Lysa

  • Lägenhet

  • Lön Martin

  • Lön Anna

och sen kan ni skapa gemensamma grupper för utgifter eller skapa en utgiftskategori som är personlig- eller blanda. Alltså:

Sammanfattning
  • Anna personliga utgifter
  • Martin fritidsintresse 1
  • Martin fritidsintresse 2
  • Martin prylar
  • Hyra/Avgift
  • Mat etc.

Det här beror på hur ni vill göra. Du kan göra som du gör att du raderar de transaktionerna om hon inte är med i spirecta, eller skapa en “partnerutgift” där allt som inte rör det gemensamma hamnar.

Detta beror också på om ni båda ska använda Spirecta tillsammans eller ej. Om hon inte använder spirecta så finns det några olika vägar. Den enklaste är att se hennes hennes överföring till dig som en inkomst. Du skapar en inkomstkategori som du döper till “partners-del-av-utgifter” eller liknande.
Det som är mer korrekt är att se det som en återbetalning av en skuld. Hennes del av gemensamma utgifter som du betalar är ett lån till henne, överföringen till dig är återbetalning av den skulden. Fördelen med att se det som ett lån är att spirecta beräknar hur mycket hon ska betala dig varje månad och det blir tekniskt korrekt. Om ni för in och kategoriserar allt korrekt. Nackdelen är att det är bökigt och kanske inte det ni vill följa i er ekonomi.
Jag inser att jag inte alls förklarat hur det går till, men vi tar det när ni funderat lite på hur ni vill göra. :slight_smile:

Har ni alla era tillgångar på spirecta och använder det tillsammans är det enklast. Då är det en överföring från hennes konto till ditt konto och du betalar utgifterna.

Fundera på hur ni vill följa upp ekonomin så tar vi det vidare!

1 gillning

Välkommen till forumet @msx och tack till @Muraks för ett utförligt svar.

För att komplettera så finns det egentligen tre sätt att hantera en uppdelad ekonomi i Spirecta:

  • Man har olika kort / konton så att KÄLLAN till utgiften anger vem som har betalt eller vilken typ av utgift det är. Dvs. man har t.ex. ett konto eller kort för privata utgifter och ett för gemensamma utgifter. Då behöver man vid importen inte göra något, utan man kan använda Spirecta och enkelt sortera ut vad som är vad.

  • KATEGORIN anger om det är en gemensam utgift eller privat. Då ställer man in i Spirecta på “fördelning” på kategorin om hur den ska fördelas på personerna i hushållet. Om man t.ex. bokför ett inköp på “ICA” på “Livsmedel” så vet man att man i slutet av månaden ska föra över hälften av alla månadens köp i kategorin “Livsmedel” till det gemensamma kontot eller motsvarande.

  • TRANSAKTIONEN bestämmer om det är en privat eller gemensam utgift. Det går i Spirecta att ange vem som har betalt en transaktion och vem som ska betala den. Men det är ganska mycket jobb eftersom då behöver man typ bokföra varje transaktion två gånger - en gång på kategori och en gång på ägande.

Jag brukar rekommendera det första sättet eftersom det är absolut enklast, mest logiskt och kräver minst tid. Det kräver dock ofta en mindre beteendeförändring.

Tack snälla @Muraks @janbolmeson för era svar!

Det är en väldigt bra fråga och något jag inte funderade så mycket på innan jag satte igång, jag utgick från att det endast kunde gälla min ekonomi och inte vår gemensamma. När jag väl började använda Spirecta förstod jag att mer var möjligt och efter kort diskussion med min sambo så är hon positiv till att följa sin egna privata ekonomi härigenom med.

Detta låter ju toppen. Om jag tolkar dig rätt så kan jag då i importen från Mastercard, AMEX eller vårt gemensamma bankkonto så bara koppla kostnaden till rätt utgiftskategori. Det som är gemensamt kan jag med lätthet räkna ut så vi betalar 50% var.

Det jag får lägga in manuellt är de få kostnaderna som min sambo har via sitt bankkort, men de är få och sällan förekommande.

@janbolmeson - jag tror jag behöver gå på att använda alternativet Kategorin eftersom jag vill fortsätta betala med våra kreditkort. Alternativet är att dela upp CSV filerna och “fejka” att det är olika kort men det skapar lite extra arbete och lite av det jag vill undvika.

Jag ska läsa igenom trådarna du länkade in också @Muraks, det verkar som de sitter på flera av svaren.

Tack igen!

Jag tolkar det som att du vill ta alla dina privata konton samt alla gemensamma tillgångar/skulder, bostad, gemensamt kort och konto? Inte hennes övriga ekonomi.

Ja du kan importera utgifter från de kontona som är gemensamma och så kan du göra de få av hennes som är gemensamma manuellt. Du kan förenkla hennes del genom att skapa bara ett konto för alla utgifter hon betalar, oavsett om det är via hennes egna kort eller faktura via privat-kontot. När hon sen för över pengar till dig blir det en överföring som tas av autoimporten för ditt konto. Du skapar även en inkomst på separat inkomstkategori som kommer till hennes konto. Inkomsten är storleken av överföringen till dig+ev utlägg hon gjort från eget konto under månaden. Annars kommer det kontot bli negativt, och du kan enkelt följa hur mycket det är hon för över och betalar.

Det du kommer se när du börjar kolla på rapporter är att de gemensamma kontona ser ut att vara dina. Så du kan behöva använda filtrering för att lite enklare skilja på de utgifterna som du har vs de som är hennes del av de gemensamma. Här ska jag erkänna att jag är lite osäker på hur fördela-funktionen fungerar. Om det räcker att du sätter tex 50% på de transaktionerna och tillgångarna och i rapporterna ser du din del.

1 gillning

Ja exakt så, det täcker 90% av hennes utgifter.

Om jag förstår rätt så skapar jag då en utgiftsgrupp för ex

  • Vardag med guldkant GEMENSAMT
  • Vardag med guldkant Martin
  • Vardag med guldkant Sambo

Sedan har jag utgiftskategorier där under för respektive? Då får vi ju bra koll på allt?

Kan du utveckla detta? Är det en inkomstkategori som tillhör mig? Det jag hade skapat var två inkomstkategorier, en för mig och en för min sambo under kategorigrupp Löner.

Tack snälla igen för hjälpen! (och beklagar sent svar, tuffa veckor på jobbet) :slight_smile:

Jag personligen ogillar ju den här lösningen. Är du säker på att du inte kan urskilja det med källan? Kan du inte separera det via era olika amex-kort? Det går väl att se där på vilket kort det har gjorts?

Vi har bara ett AMEX kort och det är på mig. Här sker inköp både gemensamt som privat, jag vet vad som är vad så jag kan särskilja det per utgiftsrad.

För Mastercard så är det samma förutom då att vi har två kort. Det är en gemensam import för oss båda men i importen så visas vilka utgifter som skett på vilket kort. Båda jag och min sambo har utgifter som antingen är privata eller gemensamma (lunch vs ICA).

Jag har raderat all data på mitt konto nu (bra funktion!) så jag kan börja om. Jag är dock fortfarande en aning osäker på vad som är rätt. Jag får försöka mig fram, ska prova ditt förslag Muraks. Om det blir för krångligt (vilket jag nog upplever) så blir det att göra det endast för mig plus det gemensamma.

Återkom gärna annars så att vi tar ett digitalt möte, ibland hjälper det att bolla tillsammans. :slightly_smiling_face:

Hej igen,

Om det vore möjligt så hade jag uppskattat det, det kan nog snabbt minska min frustration för tillfället. :slight_smile: Jag tror ni snabbt kan få mig på rätt väg.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Martin

Om du inte vill följa hennes utgifter behöver du ingen kategori för hennes utgifter. Men ja du måste radera hennes privata utgifter ur importen om de är gjorda med ett gemensamt kort. Trodde du menade att hennes privata utgifter gjordes på ett annat kort. :slight_smile:

Om du ser det som att de gemensamma utgifterna betalas av dig och du får betalt av henne så är det en inkomst till dig, inte hennes lön. Egentligen är det en avbetalning på en skuld.

Jag kanske krånglade till det lite, och var otydlig med hur jag tänkte. Det finns flera sätt som ger samma resultat (som har varierande grad teknisk korrekthet) att man får fundera på vad som fungerar för en själv. :slight_smile:

Blir nog lättast att boka in ett möte! :slight_smile:

Tack @Muraks - du är pedagogisk och tydlig, det är jag som strular till det. Det är nytt för mig men hoppas att ett kort möte kan göra att jag får rätt på grunderna. Sedan kommer det bli fantastiskt :wink:

1 gillning

Toppen, @Muraks tar du kontakt med @msx och sätter upp ett möte via DM? Återkoppla gärna till mig båda två efter mötet så att jag vet att det blev bra. :slight_smile:

(För er andra, så har @muraks börjat hjälpa mig i supporten nu när Spirecta växer. :heart:)

1 gillning

Absolut! :slight_smile: Jag har skickat ett meddelande till dig @msx

1 gillning