Hej,
Jag har nyligen skaffat ett konto här på Spirecta och har blivit osäker på hur jag ska hantera vår gemensamma ekonomi i verktyget. Jag kan ge en kort bakgrund i förhoppning att någon expert kan ge tips på hur jag ska göra?
Vi har ett gemensamt konto dit vi lägger över delar av våra löner varje månad. Från det gemensamma kontot så dras våra lån och jag betalar de gemensamma räkningarna härifrån såsom el, vatten mm. Våra vardagsutgifter går mestadels på vårt SAS Mastercard där min sambo har ett eget extrakort. Jag har även själv ett SAS AMEX kort.
Hittills har jag varje månad gått igenom våra kostnader från Mastercard och AMEX räkningarna i en excel och då även separerat ut privata kostnader för att få fram vår respektive del (50% av gemensamma kostnader+privata). Min sambo har då satt över sin del från sitt lönekonto till mitt privata konto sedan betalar jag räkningen från mitt konto.
Vi försöker använda våra lönekonto för det dagliga gemensamma (mat och andra inköp) så långt det går (efter att sparpengarna lämnat kontona), för att låta det gemensamma kontot bygga en buffert för husrenoveringar (väntar på ny värmepump nu t.ex.).
Det jag upplever som klurigt i Spirecta är att jag inte riktigt förstår om det endast är för min del av ekonomin eller om det är för oss båda? Vissa tillgångar som jag lägger in såsom huset tillhör oss båda. Likaså när jag importerar kontohändelser från det gemensamma kontot.
Det som också blir klurigt är att när jag importerar SAS+AMEX räkningarna så kommer min sambos privata saker med om jag inte manuellt raderar dem innan importen. På liknande sätt så vet jag inte hur jag ska bokföra hennes överföring till mig riktigt för att täcka hennes del av räkningen då den även täcker privata inköp (ej del av den gemensamma ekonomin).
Jag tar tacksamt emot tips, för jag är en aning förvirrad här nu i början. Det kanske är bra att nämna att jag sysslat mycket lite med ekonomi under åren, jag arbetar med Cyber Security (fräsigare ord för IT- och informationssäkerhet). Jag är dock nyfiken på att lära mig mer, därav att jag ger Spirecta en chans också
Tack på förhand alla!