Välkommen hit!
Det fina med spirecta är att det kan göra i princip vad du vill. Det svåra är att lista ut vad du vill åstadkomma. Vill ni använda spirecta tillsammans och följa alla ert hushålls utgifter så kan ni göra det. Vill du följa dina utgifter i detalj och hushållets gemensamma utgifter men din partner är inte intresserad så går det också. Så fundera på hur ni vill göra. Om bara du vill följa upp din ekonomi och de gemensamma utgifterna har Jan skrivit en guide för det, ska se om jag hinner hitta den före någon annan.
Jag rekommenderar också att läsa kom-igång-guiden Kom igång rätt och lätt med Spirecta! 🧘♀️
Länkar till några andra trådar om hur man delar upp sin ekonomi.
Uppdelad ekonomi: partner ej i Spirecta, alla utgifter från mitt privata konto och en månatlig reglering av gemensamma utgifter
Här är en sammanställning på olika trådar om uppdelad ekonomi. Ämnen taggade med uppdelad-ekonomi
Där denna tråd som kanske är så som du gör Jag betalar kreditkortsräkningen med sambon ska betala mig hälften och använder inte Spirecta | Hur ska jag tänka? - Nr 6 av janbolmeson
Den andra delen är att lista ut hur ni vill följa upp ekonomin. Vilka utgifter vill ni identifiera, följa, öka, minska etc. Mat, hyra, hobby, gymkort, mobil, prylar etc. Jag har bortåt 40 st kategorier. De går att gruppera i kategorigrupper (alltså fordonsrelaterade kostnader, bostad, dina personliga utgifter, din partners personliga utgifter).
Vill ni använda spirecta tillsammans så lägger ni in alla era privata konton och tillgångar som tillgångar. Typ:
Sammanfattning
-
Anna personkonto-nordea
-
Martin personkonto-SEB
-
Anna ISK-Lysa
-
Martin ISK-Lysa
-
Lägenhet
-
Lön Martin
-
Lön Anna
och sen kan ni skapa gemensamma grupper för utgifter eller skapa en utgiftskategori som är personlig- eller blanda. Alltså:
Sammanfattning
- Anna personliga utgifter
- Martin fritidsintresse 1
- Martin fritidsintresse 2
- Martin prylar
- Hyra/Avgift
- Mat etc.
Det här beror på hur ni vill göra. Du kan göra som du gör att du raderar de transaktionerna om hon inte är med i spirecta, eller skapa en “partnerutgift” där allt som inte rör det gemensamma hamnar.
Detta beror också på om ni båda ska använda Spirecta tillsammans eller ej. Om hon inte använder spirecta så finns det några olika vägar. Den enklaste är att se hennes hennes överföring till dig som en inkomst. Du skapar en inkomstkategori som du döper till “partners-del-av-utgifter” eller liknande.
Det som är mer korrekt är att se det som en återbetalning av en skuld. Hennes del av gemensamma utgifter som du betalar är ett lån till henne, överföringen till dig är återbetalning av den skulden. Fördelen med att se det som ett lån är att spirecta beräknar hur mycket hon ska betala dig varje månad och det blir tekniskt korrekt. Om ni för in och kategoriserar allt korrekt. Nackdelen är att det är bökigt och kanske inte det ni vill följa i er ekonomi.
Jag inser att jag inte alls förklarat hur det går till, men vi tar det när ni funderat lite på hur ni vill göra.
Har ni alla era tillgångar på spirecta och använder det tillsammans är det enklast. Då är det en överföring från hennes konto till ditt konto och du betalar utgifterna.
Fundera på hur ni vill följa upp ekonomin så tar vi det vidare!