Hur ska jag bokföra semesterresan (eller en annan stor utgift) som gör att jag går minus?

Hej! Hur ska jag bokföra denna semesterresan? Jag får en räkning från resebolaget som jag vill betala med sparade pengar som ligger på ett sparkonto. Om jag betalar fakturan med en överföring från mitt sparkoto blir det ju ett minusresultat i resultatrapporten.

Så det måsta ju vara en transaktion före detta, eller hur? Kan ni berätta vilket sätt ni rekommenderar.

Det finns flera olika sätt att bokföra sin semesterresa enligt nedan - MEN - alla kommer ju resultera i ett minus i resultatrapporten eftersom det är ju de-facto vad som händer. Det är ju inte heller något som är konstigt när man tar en större kostnad för t.ex. semester, renovering, bilköp eller motsvarande.

Så här bokför man det:

  • Det rekommenderade sättet -är att inte hantera det annorlunda än vilken fakturabetalning eller kreditkortsbetalnings om helst. Det vill säga att bokför det när du importerar den föregående månadens kontoutdrag. Då sätter du upp det som en kostnad på din semester-kategori. Se bild 1.

  • Lägg till manuellt - du kan självklart bokföra det manuellt genom att gå in på “Alla transaktioner => Lägg till transaktion” och då väljer du “Utgift betald via faktura”. Se bild 2.

Överkurs - avskrivning och periodisering

Det finns ett överkurssätt att göra ovan - som jag avråder från - och det är så kallad avskrivning och periodisering. I företagsekonomi så löser man det ovanstående problemet genom att man säger ungefär:

Kostnaden för den här maskinen som kostade 10 000 000 SEK sprider vi (=periodiserar) ut på 5 år med 2 000 000 SEK per år i form av en årlig avskrivning.

Det vill säga att man skulle kunna ta en stor kostnad i Spirecta och istället för att ta hela kostnaden när man betalar fakturan så sprider man ut den per månad under ett antal månader.

Anledningen till att jag inte rekommenderar det är att det är lite att “lura” sig själv. Det skapar inget mervärde än att jag får en enskild månad att se bättre ut. Då är det bättre att “angripa rotorsaken” som låter:

  • Vad är anledningen till att jag inte vill låta den enskilda månaden vara jättenegativ om det faktiskt är vad som har hänt?

Ofta beror det på en av två saker - man tycker att det “sabbar” resultatrapporterna. Men det är inga problem då man kan filtrera bort kategorin. En annan anledning kan ju vara att det “känns” jobbigt, vilket självklart är OK, men då skulle jag rekommendera att vara med på något av de digitala tillfällena där vi kan prata om det, eftersom resultat bara är ett av flera nyckeltal.

Bokför det vid importen (Bild 1)

Det rekommenderade sättet är att bokföra det vid importen:

Lägg till som enskild transaktion (Bild 2)

Om du lägger till det via den enskilda transaktionsvyn under “Alla transaktioner => Lägg till transaktion”.

1 gillning