Kvarskatt på ISK

Hej
vi är nya i forumet och behöver er hjälp

Hur ska man tänka kring kvarskatt pga. ISK?
Ska man öka den frivilliga skatten på lönen varje månad, eller man ska ta smällen när kvarskatten skall betalas.
Ska man betala det med ett uttag från sparkapitalet eller från inkomsten, hur gör ni?
Tack på förhand!
Önskar er alla en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning
Annie

1 gillning

Hej Annie,
Roligt att ni skriver i forumet!

Med reservering för att jag kan ha otur när jag tänker:

Skatten av ISK räknas fram löpande under året och förs in direkt i din deklaration. Om det sen visar sig att du behöver betala kvarskatt brukar det inte specificeras direkt till olika poster utan det är en summering av all skatt du betalt in under året vs faktiska utfallet.

Om du får restskatt i slutet av året kan du hantera det på olika sätt bokföringsmässigt beroende på hur “rätt” du vill göra i förhållande till den enkla vägen. Rekommenderar den här tråden där du kan tänka omvänt till resonemanget eftersom det gäller skatteåterbäring i tråden nedan:

Kort svar om du inte vill läsa tården: Sätt upp ett utgiftskonto för restskatt/kvarskatt eller lägg summan på “övriga utgifter”. Det är inte bokföringsmässigt korrekt men good enough. Det bokföringsmässiga korrekta hade varit att likt ett företag bokföra mot ditt skattekonto löpande och jobba med bruttolön i Spirecta men det är inte nödvändigt.

Så tänker jag iallafall :slight_smile: