Månadssparande i budget?

Idag har jag automatiskt sparande varje månad på olika ställen, bl.a. länsförsäkringar, Avanza, Lysa och så vidare. Men, jag saknar att jag inte kan kategorisera dom som ett planerat sparande. Jag hittar transaktions typ - överföring till ett sparande, men jag kan inte se att jag kan få en sammanställning på denna typ av transaktioner i budgetöversikten. Jag vill se hur mycket % som går till aktivt planerat sparande i min budget varje månad. Förhoppningsvis finns det redan men att jag inte hittat det ännu.

1 gillning

Hej @Suss, kan du se ifall den här tråden om Sparkvot ger dig svar på din fråga: Sparande och sparkvot-rapporten

Om inte återkom gärna och tagga mig @Oliver.Allemog i den här tråden så hjälper jag dig vidare :slight_smile:

Hej! Nej tyvärr finns inte sparande och amortering med som post i budget. Det är en fråga som diskuterats länge. Det närmsta du kommer är att skapa en “fejkad” utgiftskategori som du döper till sparande och bara använder då du jobbar med budget. Inga transaktioner bokas mot det kontot.

Som @Oliver.Allemog säger så finns sparkvots-rapporten och även resultatrapporten som “resultat”. Men det visar inte hur mycket du planerat att spara, bara hur mycket det blev. Kollar du över en längre tidsperiod så kommer du att se det “riktiga” sparandet, det som inte gick åt till sällanutgifter.

Så synd att det inte finns den kategorin, jag skulle vilja kunna se i % av alla mina utgifter hur mycket som jag faktiskt är duktig med planerat månadssparande och vad det kommer ge över tid om jag är duktig och håller i min nuvarande ambitionsnivå.
Idag har jag i min budget dessa poster och ser fördelningen i %
Fasta utgifter (A-kassa,försäkringar, telefon, lån osv.)
Sparande (Pension, Lysa, några aktier )
Fordon (bensin, service, besiktning, skatt osv.)
Välgörande ändamål (unicef, suicide Zero osv.)
Nöjen (lunch ute, teater osv.)
Det som är över för mig varje månad är sådant jag vill se att det här har jag och röra mig med när allt annat som finns i min budget är betalt.

Men, jag ska prova att skapa en fejkad utgiftskategori. Det låter som det skulle kunna fungera för mig.
Tack snälla för era svar.

1 gillning

Vi tar med oss feedbacken @Suss! Om du har fler funderingar är det bara att höra av dig :slight_smile: