Många bankkonton (matkonto, räkningskonto, barnkonto etc) som jag gör överföringar mellan - hur ska jag tänka?

Jag haft svårt med alla överförningar via swish. Jag har många konton som jag jobbar mellan.

Det ser ut som så här på vår bank:

  • Räkningkonto
  • matkonto
  • vardagskonto
  • barnkonto
  • osv.

jag får in pengarna på räkningkontot, när jag handlar mat ex, så swichar jag detta till mitt vardagskonto.

Hur ska jag tänka framöver när detta ska läggas in? Bara deleta?

Det här är ett ganska vanligt scenario om man är engagerad och intresserad av sin ekonomi men inte har använt ett ekonomiverktyg som Spirecta. Syftet med de olika kontona är ofta att hjälpa en att ha koll på både utgifter och likviditet.

Det går alldeles utmärkt att fortsätta med samma upplägg i Spirecta. Som vanligt stödjer Spirecta alla möjliga upplägg, men de olika uppläggen skapar olika mycket arbetsinsats. Utmaningen med ett upplägg med många konton som man för över pengar mellan är att det kommer vara mer tidskrävande att bokföra i Spirecta eftersom antalet transaktioner man har i sin bank är fler till antalet.

När jag hjälper personer som har detta upplägg brukar jag rekommendera en av tre lösningar:

  1. Fortsätt så här om det känns bekvämt och var OK med att det blir lite mer jobb i Spirecta eftersom du måste bokföra överföringarna mellan rätt konton och undvika att det blir dubletter (eftersom varje överföring dyker upp på båda kontonas transaktionshistorik).

  2. Om du avser att använda Spirecta så kan man hålla koll på utigfterna med Spirecta istället och då kan man dra ner på antalet konton egentligen till ett eller två. All information som du idag har fördelat mellan konton kommer Spirecta hjälpa dig med och mer därtill.

  3. Behåll din lösning på banken och ta en genväg i Spirecta genom att inte importera överföringar och korrigera saldona i slutet av månaden. Läs mer här.

Vilket man väljer är egentligen helt och hållet upp till en själv. Min rekommendation och hur jag själv gör är nummer 2. I vår ekonomi (som är gemensam) har vi egentligen:

  • Varsitt privat konto
  • Ett gemensamt konto
  • Varsitt kreditkort

Med ovan upplägg och Spirecta kan man lösa alla situationer som uppstår. Du kan läsa mer om andra användares upplägg, särskilt de som har en uppdelad ekonomi här.