Överföra till Sambos sparande

Hur ska jag bokföra en överföring från mig till min sambos konto som sedan går till ett sparande hon “äger”?

Hej @Andreas,

Välkommen! Du får gärna förklara lite mer hur du tänker. Spontant tänker jag att det är två tillgångskonton och att du bara göra en överföring mellan de två kontona. Eller det fungerar inte?

Hej Jan tack för ditt svar!

Ska jag tänka så även om vi idag inte har gemensam ekonomi och hennes tillgångar inte direkt ses som gemensamma? Eller är det en tankevurpa hos mig som ställer till det i min ekonomi/budget etc? Vi bor ihop men vi är inte gifta, vi har två gemensamma barn och en bonus son på henne sida.

Kanske fel forum för denna dialog? Har du något avsnitt på Rika Tillsammans som berör dessa frågor?

Tyvärr inget avsnitt, men ja, jag skulle lägga in hennes tillgångar också.

Här är ett exempel på hur man kan resonera:
https://forum.spirecta.se/t/spirecta-och-en-gemensam-eller-uppdelad-ekonomi-for-t-ex-singel-sambo-sarbo-eller-gift/201

Hej!

Jag har en liknande situation som @Andreas, vilket ger vissa problem med resultat- och balansrapporterna. Jag och min sambo har en delvis gemensam ekonomi, som innebär att vi har ett gemensamt Ica-konto för mat, hyra osv. Vid löning förs våra löner in på Ica-kontot, och när månaden är slut förs kvarvarande likvid tillbaka till våra respektive privatkonton (proportionerligt i förhållande till lön).

För att hantera överföringen till min sambo har jag i Spirecta lagt till ett tillgångskonto som överföringen kan bokföras till. Då jag använder Spirecta för att hantera vår gemensamma ekonomi samt min privata ekonomi så uppstår följande problem:

  1. Sambons tillgångar kommer med i Spirecta, vilket får påverkan på balansrapporterna.
  2. Det får också påverkan på resultatrapporterna då det ser ut som att sambons pengar är orörda, vilket inte är fallet. Mot den bakgrunden kanske överföringen till sambon bör bokföras som en utgift, eftersom den så att säga “försvinner” från min privata/vår gemensamma ekonomi? Eller skulle man kunna lösa problemet genom att exkludera transaktionen på något sätt (som jag vill minnas att Tink hade som alternativ)?

Hur tänker ni?

Jag provpratar - är det här något som hade löst sig om man hade gjort någon slags anpassad rapport där man kan välja bort vissa tillgångar?

Verkar nämligen som att det är en önskan som står högt i kurs och vi kanske kan lösa flera problem i en lösning.

Ja det skulle ju kunna funka om man kan göra det konsekvent genom alla rapporter.