Problem med att bokföra CSN-lånet och räntan | Hur ska jag tänka?

Återbetalning av CSN lån: Jag har en Skuld konto skapat där det är CSN - Lån.

På CSN - lånsskulden har jag satt in nuvarande värdet på skulden.

När jag importerade mina utgifter så stod det 615kr på en inbetalning till CSN som amortering av min skuld. Detta betalades av ett betalkort vanlig debit kort. Problemet som uppstår är att jag vill att det ska stå som en UTGIFT men samtidigt delas in så det blir en amortering på min CSN Skuld. Jag har ej lyckats lösa detta så att det blir både ock. Ska man manuellt skapa 2 st?

Ett på utgift och Ett på amortering av skulden? Eller ska jag bara ha i Utgift sedan uppdatera min skulds värde, utan att lägga in olika utgifter radade under den? Ha det mest för synens skull utan att lägga in transaktioner under skulden. Utan ha alla kvitton och utlägg på utgifter?

Du får gärna förklara närmare, men jag tror att det är en tankevurpa.

Så här ska man tänka kring CSN-lån.

  • CSN är en skuld. Det vill säga att man lägger upp det som en skuld på “Skulder” i Spirecta.

Eftersom räntan i dagsläget är obefintlig (0.05 %) är majoriteten av ens dragning från kontot en amortering. Därför bör man således bokföra det som en “överföring till CSN-skulden” vid import i Spirecta.

Det ska alltså INTE bokföras som en utgift.

(Alternativt som en amortering om man lägger till det manuellt. Effekten blir samma på båda sätten).