Rapport: Fördela utgifter sinsemellan

Idag är det ganska vanlig att man har olika varianter på uppdelning av en ekonomi i ett förhållande. Det kan vara allt från en helt gemensam ekonomi till:

  • Ingen gemensam ekonomi alls, var och en betalar allt själv
  • Uppdelad ekonomi 50/50
  • Uppdelad ekonomi procentuellt per inkomst
  • Eller någon annan variant

och alla varianter därmellan. Spirecta ger dig möjlighet att arbeta med en liknande uppdelning i verktyget. Det är inga problem att hantera det i Spirecta. Vi har faktiskt samlat flera exempel på våra användares ekonomiska upplägg och hur du kan tänka kring det i Spirecta.

Läs gärna mer om de olika uppläggen under etiketten “uppdelad-ekonomi”. Där får du tips och inspiration. I grunden handlar det om samma sak:

  • Lägg in alla bankkonton
  • Lägg in alla kreditkort
  • Importera all data
  • Använd “filter” i de olika rapporterna för att få fram data.

Det borde med stor sannolikhet lösa ditt problem. Om det mot förmodan inte gör det och du behöver en mer exakt och detaljerad bild på transaktionsnivå, då hjälper denna rapporten dig. Men notera att den är överkurs och du borde klara dig på exemplen som finns under etiketten “uppdelad-ekonomi”.

Om inte, läs mer nedan. :blush:

Resonemanget bakom rapporten och komplett exempel

Den här rapporten hjälper dig att fördela kostnader mellan dig och din partner om ni har en helt eller delvis uppdelat ekonomi. Rapporten bygger på tanken att för varje utgift kan man berätta vem som har betalt den och vem som borde ha betalt den eller hur den ska fördelas er mellan.

Här finner du ett komplett exempel med siffror, kategorier och allt som behövs från ax till limpa:

https://forum.spirecta.se/t/hushall-med-uppdelad-ekonomi-med-egna-bankkonton-och-ett-gemensamt/286

Steg 1. Fördela utgifterna sinsemellan

I det här första steget ska du således i den första delen av tabellen ange hur mycket, i procent, som ska betalas av respektive person. I den andra delen, till höger om strecket, anger du hur stor del som respektive person faktiskt har betalt. Till exempel. Ni har en utgift “Mat ICA” på 1 000 kr. Mat är en utgift som ni har bestämt att ni delar 50 / 50. Då ska den första delen sättas till 50 / 50.

Om vi fortsätter på exemplet och konstaterar att du har betalt den specifika ICA-handlingen. Då sätter du 100 på dig själv i kolumnen “Hur mycket har respektive person betalt i dagsläget?”. Då kommer Spirecta i steg 2 även räkna ut vem som är skyldig vem pengar så att ni kan balansera skulderna t.ex. i slutet av månaden.


Steg 2. Balansera utgifterna

När man har angett de uppgifterna är det dags att balansera utgifterna. Det vill säga om Person 1 har betalt 1 000 kr men borde bara ha betalt 400 kr, då ska ju hen få tillbaka 600 kr av person 2. Den matematiken gör Spirecta åt dig i steg 2.

När ni är klara och har balanserat utgifterna och fört över pengar sinsemellan. Då godkänner ni dem som “fördelade”.

Steg 3. Uppföljning

I det sista steget kan du följa upp och analysera utgifterna per period.

Hej! Den här funktionen är superintressant för mig, för jag använder idag ett Excel-blad för att åstadkomma exakt det här.

Att jag kan ställa in defaultfördelning på kontonivå är superbra, för då måste jag inte ange det på varje rad varje gång. Men vad gäller vem som betalt vad, så skulle jag vilja att den datan gick att ställa in så att den datan som default ställs in beroende på vilket konto utgiften tagits från. Jag vill ställa in så att om utgiften kom från min frus bankkonto så defaultar den till att hon betalt 100% av den, och om den kom från mitt bankkonto eller kreditkort så defaultar den till att jag betalt 100% av den. Är det möjligt? Kan man ta in det via parametern “ägande” som går att ställa in på kontonivå?

(Jag har inte lyckats få in alla transaktioner än så jag har inte hunnit testköra detta än. Kanske har jag tur och så funkar det precis som jag vill!)

Är det någon som läser och svarar på det som skrivs här? Jag har försökt använda den här funktionen nu men snubblar på en del saker som jag upplever som väldigt dumma och som skapar stort merarbete. Det kan vara så enkelt att jag bara missuppfattat allt. Jag vill egentligen ha följande utgångsläge:

  1. Vem som betalt styrs av vilket konto utgiften betalades från
  2. Vem som ska betala hur mycket styrs i huvudsak av vilken kategori utgiften tillhör, men det vore trevligt att kunna manuellt override:a på radnivå

Jag kunde lätt använda funktionen “redigera flera rader samtidigt” och redigera alla rader från ett visst konto för att sätta grundvärdena för vem som betalt hur mycket och därmed enkelt lösa punkt 1.

Men så skulle jag ta tag i punkt 2. Om jag ska använda samma funktion och redigera alla rader för en viss kategori så kan jag inte bara ange hur fördelningen av utgiften ska se ut, utan jag måste också ange fördelningen av vem som betalade, vilket då kommer skriva över datan jag redigerade in i steget ovan. Det här blir jättemärkligt för mig. Det enda sättet jag hittar att lösa det är att sitta och manuellt ange fördelningen på varje enskild rad - 199 rader för den månad jag gör just nu.

Vi gör alltid det här månadsvis. Då skulle jag dessutom varje månad behöva göra om mycket av det manuella arbetet som är samma varje gång. Det känns som det borde finnas mycket smartare sätt att lösa det här på. Är teamet bakom Spirecta villiga att ge lite kärlek till den här rapporten och kanske jobba ut nåt lite effektivare?

Hej @danni_e!

Jag hänger inte riktigt med riktigt så jag skulle föreslå att vi tar ett kort Zoom-möte och kollar på det.

Jag tror nämligen att man kan göra det som du vill separat, men man kan inte kombinera dem. Dvs. du kan använda “ursprungskonto” som ett filter eller fördelning på kategori.

För att filtrera på ursprungskonto - dvs. vilket det kommer från så använder du det i tillgångar/skulder-delen och vill du sortera på kategori så använder “person”-delen i filtret. Men det går inte i dagsläget att sätta olika procentsatser på transaktionsnivå beroende på importen.

Hänger du med på hur jag menar?

Hojta till annars via Hjälp-funktionen så tar vi ett möte. :+1:

Tack för att du använder Spirecta,
Jan

Hej!

Jag tror jag hänger med på hur du menar. Jag kan antingen sätta saker baserat på vilket konto det kommer ifrån, eller baserat på vilken kategori den har.

Kruxet för mig är att jag vill sätta “vem betalade” baserat på vilket konto det kom ifrån, och “vem borde betala” baserat på vilken kategori det är. Att låta mig göra det borde dessutom vara en väldigt simpel ändring. När jag gör en massuppdatering, låt mig lämna vissa fält blanka, så sätts de inte av massuppdateringen.

Om det funkade så kunde jag först köra en massuppdatering “om kontot är mitt konto, sätt att jag betalade 100%” och en till uppdatering “om kontot är min frus konto, sätt att hon betalade 100%”. Därefter kan jag gå igenom kategorierna vi ska dela på, exempelvis “om kategorin är restaurang, sätt att jag ska betala 60% och min fru ska betala 40% men utan att röra siffran för vem som faktiskt har betalat utgiften”. Det stora problemet för mig nu är att när jag vill massuppdatera värdena för vem som ska betala en viss kategori så måste jag också ange vem som faktiskt betalade, och då skriver jag ju över de rätta värdena som jag satte baserat på konto:

Lösningen för mig vore om jag kunde få välja att göra en massuppdatering av antingen vem som betalade eller vem som ska betala och inte behövde uppdatera bägge sakerna samtidigt med varje massuppdatering. Hänger du med på vad jag vill åstadkomma? Om inte så får vi nog ta det där mötet.

Sen utöver det här så hade det varit bra att kunna spara vissa grundsatser så jag slipper göra om alla massuppdateringar för varje månad som vi gör det här, men om bara ovanstående fungerade skulle det vara “good enough” för mig.

Jag kämpar vidare med den här rapporten och tror jag hittat en bugg. Jag skickade in en mer detaljerad buggrapport via Zendesk men skriver här också, så andra användare kan bli medvetna om det.

Det verkar från vad jag sett som om den här rapporten behandlar återbetalningar som utgifter, vilket gör att resultatet av rapporten blir helt galet ifall man har med och fördelar sådana. Min fru betalade 7790 kr för en hotellvistelse där jag skulle betala 58%, men sen avbokade vi nästa månad och fick tillbaks beloppet, som vi då bokförde som en återbetalning på samma konto. Då tyckte fördelningsrapporten först att jag skulle betala henne 4518 kr när hon gjorde bokningen och sen betala henne 4518 kr igen när hon fick tillbaks pengarna - så jag skulle bli skyldig henne 9036 kr för att hon lagt ut 0 kr!