Reslutatrapporter - Exkludera innevarande månade i de fördefinierade perioderna

Hej,

Jag har märkt att alla de fördefinierade perioderna, såsom ex Rullande 3 mån, Rullande 6 mån, Rullande 12 mån m.fl., för resultatrapporterna inkluderar innevarande månad. Detta upplever jag oftast missvisande eftersom jag alltid uppdaterar Spirecta först när månaden har passerat.
Så jag har ingen “nytta” av att få med innevarande månads resultat/utfall (det står alltid bara 0), eftersom det är först när hela innevarande månad har passerat som samtliga inkomster/utgifter m.m. registreras och kan jämföras rättvist exempelvis mot budget.

Finns det möjlighet att ändra dessa fördefinierade rapporter så att det alltid “slutar med” månaden före den innevarande? Om jag eller någon annan ändå vill titta på innevarande månad av någon anledning finns ju alltid möjlighet att välja en valfri period.

Tack på förhand!
Mvh
Mikael

4 gillningar

Håller med @Mikael_Bengtsson här! Skulle också önska att den kom ihåg det filter och den period man valde senast så man inte alltid måste välja samma.

Tack! :slight_smile:

3 gillningar

Hmm… intressant.

Det är en relativt enkel teknisk ändring. Men frågan är om det blir logiskt, förväntar man sig inte att “innevarande” ingår i en rullande period?

Jag ska se om jag och Pavel kan trolla fram något.

Nej skulle jag säga. En resultatrapport för innevarande månad skulle för mig (möjligtvis) endast kunna vara intressant om det finns någon data för månaden. Det skulle förutsätta att Spirecta uppdaterade alla mina transaktioner automatiskt och löpande på dagligbasis i så fall, vilket inte är fallet (ännu).
Men generellt vet jag ju det faktiska resultatet för en månad först efter att HELA månaden passerat och alla transaktioner är ”importerade”, vilket jag gör i början av ”nästa” månad. Det är också då det är intressant att jämföra mot ex budget för månaden eller andra månaders resultat.

Exempel
Den 1/4 är den första dagen jag kan veta hur HELA mars månads resultat blev (1/3-31/3).
Om jag då väljer rullande 3 vill jag ju kunna få ut resultatet för de 3 föregående månaderna.
Väljer jag då en sådan rapport den 1/4 vill jag att spirecta visar resultat för jan-mars (1/1-31/3), så att jag får ut 3 hela månaders resultat. Väljer jag dessutom att jämföra mot budget så blir det än viktigare.
Idag visar Spirecta resultatet för feb-april (1/2-30/4) om jag tar ut rapporten den 1/4. Men jag har ju inget resultat för april och utfallet blir 0. Dvs rullande 3 månader visar endast resultatet för 2 månader, feb-mars, men jämförs mot budget för 3 månader, feb-april. Det blir väldigt fel.
I företaget jag jobbar använder vi bla rullande 12. Någon gång nu under början/mitten av april fastställs resultatet för mars 2022. Sedan redovisas rullande 12 och kommer då omfatta perioden april 2021-mars 2022.

Jag fattar. Skulle det här fungera:

Tack @janbolmeson, borde funka!

Hej igen!

Tar upp denna “tråd” igen… :blush:
Upptäckte nämligen att när man väljer exklusive den innevarande månaden så får man bara med 2 st månader för rullande 3 månader. Det beror på att startmånaden blir samma som när man väljer inklusive innevarande månad.
Därför har jag en önskan om att startmånaden också ändras (“backas” 1 månad) så att även rapporterna för exklusive innevarande månad inkluderar det antal månader man önskar se (3, 6, 12).

Tack på förhand! :blush:
/Mikael

Sorry, jag som missade det. Självklart. Ordnar!

1 gillning

Lysande! Tackar för detta! :slight_smile:

1 gillning