Ska man ta med sina barns konto och sparande i Spirecta?

När man lägger in alla tillgångar i Spirecta, ska man lägga in barnens konton och sparande?

Jag brukar säga att det handlar om vad man vill mäta och vad man är ute efter i Spirecta eftersom det inte finns något rätt svar. :slightly_smiling_face:

Men så här resonerar jag personligen: på temakvällen om privatekonomiska nyckeltal så sa Charlie något som jag tyckte var väldigt klokt:

Mät eller analysera inte något som du inte är beredd att göra något åt.

I min ekonomi så tycker jag att det är relevant att mäta följande:

  • Hur mycket är det totala sparandet till barnen?

Särskilt eftersom de har pengarna utspridda på:

  • LYSA
  • Avanza
  • HSB Bospar

Då vill jag snabbt få en överblick hur mycket är det värt. Däremot har jag valt att inte ta med vår äldsta dotters (11 år) transaktionskonto för närvarande. Just nu räcker det att hon bokför det i “Utgiftskollen” i Swedbank-appen. Spirecta vore overkill i dagsläget, så det är kanske något som kommer om ett par år eller när det tillfället ges.

Hur jag gjort rent praktiskt

Rent praktiskt har jag lagt upp en tillgångskategorigrupp: “Barnens sparande” där jag har just de fyra tillgångarna:

  • Lysa barnen
  • Avanza Barnen
  • HSB Bospar - Dotter #1
  • HSB Bospar - Dotter #2

Det gör att jag också enkelt - med hjälp av filter-funktionen i rapporterna - kan titta på:

  • Den totala ekonomin inkl. deras konto
  • Bara deras konto
  • Den totala ekonomi exkl. deras konto

Det är alltså inget som jag sabbar genom att ha med deras konto i Spirecta.

Oefterfrågat tips

När du sparar till flera barn - om möjligt - slå ihop deras sparande. Det är mest rättvist över tid eftersom annars spelar slumpen väldigt stor roll. Jag har skrivit lite mer om det här.