Sker det någon utveckling av Spirecta?

Självklart får man ha semester och skall inte ges kritik för. Därför det är så viktigt med återkoppling som @CMCarlsson är inne på.

Ett alternativ för er är kanske att släppa version 3 i olika omgångar och försöka få ut det basala först så som transaktioner, import osv. Funktioner som livsplanen kanske ska komma i andra hand. Allt behöver inte komma över en natt.

Spirecta har verkligen potential men som allt annat måste grundfunktionerna finnas och fungera innan man utvecklar vidare. Annars blir det lätt hänt att det blir en Northvolt. Dock i betydligt mindre skala. :wink:

2 gillningar

Troligen kommer det att bli såhär ja! Vi behöver dock ha ett gäng basala funktioner till på plats innan vi kan släppa verision tre.

Sannerligen, vi vill inte ha någon Northvolt :sweat_smile:

Har inget mer att uppdatera sedan:

Trevlig helg och tack för feedbacken!

Uppdatering 2025-04-10

Hej,

Haft en krasslig programmerare senaste veckan med begränsad arbetskapacitet.

Iallafall, för att släppa beta-versionen är nuvarande plan att ha följande på plats:

• Utgifter/inkomster-vy (klart)
  • Resultatrapport (klart)
  • Tillgångar/skulder-vy (klart)
  • Livsplan (klart)
  • Balansrapport (påbörjat)
  • Fullt fungerade Tink-integration (ej klart)
  • Import med CSV/klistra-in (nästan klart)

Programmeraren ska återkomma med uppskattad tidsplan för delarna som ännu inte är klara. Därefter kommer jag kommunicera ut tidsplanen.

Trevlig helg!

Oliver

3 gillningar

Utvecklarna på Spirecta gör ett enormt arbete. Jag uppskattar verkligen deras insatser!

2 gillningar

Uppdatering 2025-04-24

Blir en torsdagsuppdatering den här gången :slight_smile:

Efter att ha pratat med vår programmerare är planen att ha följande delar klara för version tre till början av juni:

• Utgifter/inkomster-vy (klart)
  • Resultatrapport (klart)
  • Tillgångar/skulder-vy (klart)
  • Livsplan (klart)
  • Balansrapport (klart under nästa vecka)
  • Fullt fungerade Tink-integration (ej klart)
  • Import med CSV/klistra-in (nästan klart)

Därefter kommer vi försiktigt börja betatesta versionen.

Jag och @janbolmeson har också pratat om Spirecta en del den här veckan och skulle gärna vilja höra input på vilken riktning ni tycker att vi ska gå åt?

• Är Spirecta ett massverktyg som ska bantas/förenklas?
  • Ska fokuset vara på egen företagande och komplexare ekonomi?
  • Ska det bli mer fokus på livsplan och simulering av uttagsplaner?
  • Andra förslag?

Lösa och stora frågor som jag förstår ifall det är svårt att svara på därav - ber om ursäkt på förhand om du orkar att processa frågorna :rofl::see_no_evil:

Därtill, vi går i tankarna att ta hjälp med allt från projektledning, UX, design mm för Spirecta. Om du vill och tror att du kan bidra i liten som stor skala till Spirecta får du gärna maila vad/hur du skulle vilja hjälpa till: oliver@rikatillsammans.se

Trevlig helg när det blir dags!

2 gillningar

Citat från Jan Bolmesson:

”Syftet är att vara ett mycket bättre alternativ än alla hemmasnickrade excelfiler”

Jag tycker inte ni ska nischa er mot företagande eller komplex ekonomi. Det fina med Spirecta är precis det Jan förklarade i RikaTillsammans att du får översikt över hela din privatekonomi samlat på ett ställe. Oavsett vem du är eller vars du är i livet.

Jag tycker absolut ni ska försöka hålla er till den breda massan och bli det ställe som alla andra appar och dylikt misslyckas med. Anser redan nu att Spirecta är för komplext. Ni har vidareutvecklat för snabbt från det grundläggande. Livsplan, uttag, simulering osv är överkurs just nu.

Om man hänger på detta forum ett tag så tycker jag det är ganska klart vad folket vill. Hur mycket pengar får jag in, vars tar de vägen, vad har jag att röra mig med efter alla fasta utgifter är betalda.

Men frågan är väl egentligen, vad vill Jan? Vars tjänar företaget mest pengar? Tanken var väl om jag kom ihåg rätt att Spirecta ska bli storasyster med tiden istället för lillasyster.

2 gillningar

Hej,

Enkelhet är en dygd, speciellt för att få gehör av en breda massan som ligger “ovanför apparnas funktionalitet”. Det är ett marknadssegment som Sprirecta med fördel kan fylla.

Men det finns också en tydlig vinst med livsplanering och simulering av uttagsplaner. Anledning är att med tillgång till bra data, så är det går det rita in (måla fram) simuleringar som bidrager till en förståelse om "vad ska jag göra [ändra på] idag, för att imorgon kunna nå mina mål och livsplaner.

För mig handlar det mer om en insikt och mognad om hur mina finansiella förutsättningar kan stötta min vardag den dag jag inte längre förvärvsarbetar (lika mycket som idag…).

Med en ökad insikt om “vart mina pengar tar vägen” kan jag skapa mig en trygghet. Inte bara finansiellt, utan även i dialogen med banker, försäkringsinstitut och övriga finansiella rådgivare.

Vad jag vill ha är ett privatekonomiskt “Peace in Mind”.

För företagare, om än med mindre verksamheter, så finns det redan ett flertal affärssystem för dessa. Så den marknaden är redan upptagen och inget för Sprecta.

Ha en fin vecka!
//CM

1 gillning

Hej,

Håller helt med tyllen och CMCarlsson.

Att få det mest grundläggande att fungera och göra så det är lätt och snabbt få översikt är viktigast för mig. Tycker också att systemet är för komplext med alldeles för många olika sätt att göra allt på,

Skulle det önskas än mer funktionalitet som livsplaner och simuleringar anser jag det vara något som borde hamna under ett ”Spirecta Pro” abonnemang, för det är funktioner jag egentligen inte har användning av eller önskar betala för. Jag nöjer mig med ”Spirecta Bas”

3 gillningar

Spirecta BAS och Spirecta PRO låter som ett bra upplägg. Ping även till @Oliver.Allemog

2 gillningar

Tack för inputen @tyllen !

För jag lov att fråga vad du anser att andra program för massan misslyckas med i nuläget?

Så är det! Vi försöker lyfta prion hela tiden och ta steg men det är lätt att Spirecta hamnar i skuggan.

Livsplanen kommer vara med på ett hörn därför att ovan värdesätter Jan högt! Det är svårt att göra informerade stora ekonomiska beslut utan att räkna på det. Beslut kring:

• När kan jag gå i pension?
  • Kan jag gå ner i arbetstid?
  • Kommer jag klara mig? (allmän oro)

Vilka affärssytem tänker du på då?

Tackar för inputen @oakmountain kring enkelhet och olika nivåer!

Är en intressant tanke med olika tiers. En spontan farhåga från min sida är att många “Pro” delar är saker som är viktiga men svårare att förklara värdet av. Många börjar med inkomster/utgifter fokuset men med tiden växer balansräkningen vilket motiverar att större fokus bör läggas på beräkning av uttag och antagande för balansräkningen blir viktigare.

Är väl främst ett utbildningshinder som är vårt ansvar att arbeta med.

Tack för all input, önskar er en fin valborg!

Tänkte främst på bankernas egna kategorisering av utgifter och tjänster som Anyfin, Zlantar eller liknande. Problemet är att de inte ger en komplett bild. Kategoriseringen är ofta slarvig och det är svårt att få något verkligt användbart från dem.

Jag tror inte att den breda massan efterfrågar avancerade beslutsunderlag för stora ekonomiska val. De vill helt enkelt ha koll på vardagsekonomin. Samla alla konton på ett ställe, få transaktioner importerade och kategoriserade automatiskt för att enkelt se utgifter, inkomster och tillgångar.

Håller inte alls med i detta. Vad som är viktigt är subjektivt. PRO kan vara viktiga för vissa, särskilt de med större tillgångar eller mål som tidig pension. För den breda massan däremot är det oftast viktigare att ha koll på grundekonomin än att göra detaljerade antaganden om framtida uttag och balansräkningens utveckling. Känns lite påklistrat att alla borde förstå värdet. Med dina svar och frågor tycker jag det känns som ni redan är inne på att nischa Spirecta mot företagare eller höginkomsttagare.

Som jag nämnt tidigare, om ni vill nå en bred målgrupp tror jag Spirecta i dagsläget är för komplicerat. Skala ner, börja om, få till en konsekvent struktur utan buggar, fellänkningar och med bättre minnesfunktion tex. vald tidsperiod. Gör Spirecta enkelt att använda.

Plus i kanten om designen görs om. Den känns rörig och barnslig. Ett ekonomiverktyg bör vara sterilt och tillgängligt, inte ha ljus text på ljus bakgrund. För färgblinda eller personer med nedsatt syn måste Spirecta vara en no go zon.

Allt detta är såklart mina egna tankar och önskemål.

Ett konkret förslag. Gör en kort popup-undersökning vid inloggning för att ta reda på vad användarna faktiskt värderar och vill ha, inte vad ni själva värdesätter.

Oavsett utfall, om inte det grundläggande funkar tillfredställande kommer jag gå tillbaka till excel, där allt är mer automatiserat och friktionsfritt. Uppsidan med Spirecta är begränsad så länge buggarna* inte åtgärdas inom löpande rimlig tid.

*hädanefter samlingsord för sånt som ger friktion.

Dom affärssystem, eller rättare sagt moduler, som jag tänker på finns både hos Visma och Fortnox, se nedan.

Denna är från Visma, en Ekonomiöversikt som ger både prognos och uppflöljning

Och nedan är en modul från Fortnox, som kallas Rapport och Analys