Jag vill understryka att jag tycker att Spirecta är väldigt bra och användbart som det är. Det är inte så att jag efterfrågar större ändringar, men även buggfixar och mindre uppdateringar lyser med sin frånvaro vilket enligt min erfarenhet sällan är bra när det gäller mjukvarutjänster. Det har ju skrivits en del om “version-3”, är det något som pågår “bakom kulisserna” som jag missat?
Mest rädd att jag sitter och lägger in data i ett system utan framtid…
Jag tycker också att det går långsamt framåt. Särskilt på senaste. Tar typ lika lång tid för mig idag att bokföra mina utgifter som det gjorde vid starten. Hade hoppats på mer automatisering och förbättringar.
Jag och @janbolmeson har haft för mycket att göra med Rikatillsammans och inte gett Spirecta den kärlek som är förtjänt.
Vi jobbar på en version tre som det pratas om:
Vi har en sandbox miljö som är enklare att navigera och där TINK ska fungera utan problem för samtliga typer av transaktionern.
Vi har en heltidsanställd utvecklare som jobbar på den versionen. Däremot har utveckligen under året gått långsamt dels pga att vi inte prioriterat Spirecta samt att programmeraren bor i Ukraina vilket påverkat hans möjlighet att jobba under året.
Jag ska återkomma med bilder på den nya versionen och efter den hektiska januarimånaden 2025 ska vi sätta en plan för Spirecta som vi ska hålla.
Jag är själv frustrerad över att vi inte kommit längre och förstår era farhågor!
Som svar på det här:
Spirecta har en framtid och vi ska ge Spirecta chansen 2025.
Jag har ingen tidsplan eller deadline att delge i nuläget då jag jobbar på att sätta mig in i utvecklingen genom att ha dialog med vår utvecklare.
Vårt fokus på mindre buggfixar är likt tidigare lågt i nuläget. Jobbar även på en budget/prognos för Spirecta under 2025 som jag hoppas kan ge klarsyn och mandat för att öka programmeringstakten med ytterligare hjälp, för tillsammans med prioriteringsarbetet är det uppenbara flaskhalsar i nuläget.
Kul att det händer något bakom kulisserna! Ser bra ut!
Kan man pausa sitt abonnemang tills det släpps en ny version? Just nu använder jag inte Spirecta alls - men har för avsikt att göra det framöver när det lättare går att dela upp transaktioner (det är 80% av all admintid just nu och tyvärr inte värt det)
OK, jag förstår nog situationen. Som alltid är det bra med kontinuerlig information och transparans, i sådana här lägen - det kan inte nog understrykas.
Min rekommendation:
Skriv tre rader återkommande, exampel varannan fredag.
Kickstarta med varje fredag under, en dryg månad.
Innehållet kan vara: Vad gjort sen sist, vad är fokus på härnäst.
Koppla framstegen till användardialogen - det ökar draghjälpen och intresset.
Möjliggör för medverkan av användare - behöver inte vara de med flest postningar.
Presentera en roadmap med tänkta utvecklingsvågor, aka release plan
Ge möjlighet till röstning - det finns kanske, bör i alla fall finnas (har inte kollat)
Det finns säkert fler goda tips, men dessa brukar jag själv använda mig av.
Stort tack för kloka inspel! Har lagt in i min kalender att komma med uppdateringar varannan fredag.
Jobbar med att kunna ha en releaseplan så småningom.
Vi har många kloka inspel på förslag/förbättringar i olika forumtrådar. När vi kommer till designupplägg/prio av önskemål är omröstningar absolut ett sätt vi ska ha med oss.
På denna länk så listas ett antal alternativ till UserVoice med olika funktioner, och flera av dom har oxå Roadmap-funktioner.
Kanske något av dessa alternativ kan fungera som funktion för att öka transparens och interaktionen över vilka funktioner som är med önskade bland användarkollektivet.
Även varit några småjusteringar på sistone med knappar som varit i fel storlek eller på fel plats men inget jättekul att visa upp direkt.
Framgent är fokuset på Tink och att få några av grundvyerna på plats. Livsplanen har vi gett en del feedback på till vår programmerare. Därefter fortsätter vi med bla budgetfunktionen.
Ser redan fram emot näst-nästa fredag.
Hur var (blev) det med återkopplingsfunktionen? Där vi kan lägga röster på vad vi önskar mest. En prioriteringsfunktion, helt enkelt.
I nuläget är vi så långt ifrån att börja kika på vägval utöver basala funktioner att jag tror vi avvaktar med den funktionen. Det är en jättebra idé men i nuläget behöver vi få upp allt det basala innan vi kommer till vägval där användarfeedback får avgöra
OK @Oliver.Allemog, och ursäkta om jag upprepar mig med återkopplingen och vad som är gjort, planeras att göras - för den tydligheten är direkt ett mått på user satisfaction. Och även det basala behöver tydliggöras - alla är inte inne på forumet (mig själv inräknad) hela tiden och är då inte uppdaterad av vad som är tänkt att komma i nästa release.
Ett exempel på detta är inlägget nedan som är ett enkelt exempel på hur Namngivning av ändringar på saldon, blir tydliggjort att det kommer med i nästa version. Finns säkert fler exempel men detta var vad som flög förbi i mailen just nu.
Du har helt rätt i allt du säger, jag delar bara min bild utifrån var vi är just nu och kapaciteten vi har. Vi har stora kliv att ta när det gäller kommunikation med användare!
Spirecta har stått stilla under en väldigt lång tid vilket du själv bekräftat och beklagat. Jag förstår att detta inte är eran primära prioritering men gör du såna här uttalanden och bryter den redan första och andra tillfället skapar det inte direkt ett högre förtroende. Spirecta lever sen lång tid tillbaka med basala buggar och ni hänvisar till version 3. Som aldrig levereras. Den var om jag kan minnas tänkt att släppas förra sommaren.
En vänlig uppmaning, skärpning i ledet eller lägg Spirecta på hyllan och fokusera på eran primära prioritering.
Jag är av samma uppfattning som tidigare skribenter, är det lönt knappa in data här om ingen utveckling sker? Svaret är nej!