Spirecta hjälpte mig med TCO-kalkyl för en ny bil och min gamla bil

Tänkte bara dela med mig av en kul upplevelse med Spirecta.

Vår bil gick sönder för några veckor sedan och vi har varit i processen att köpa en ny bil. Hela processen finns väl dokumenterad här för den som vill käka popcorn och se mig stå med brallorna nere. :rofl:

Men det intressant var att jag med hjälp av Spirecta göra en sjukt enkel sammanfattning över hur mycket bilen har kostat oss. Jag har ju använt Spirectas föregångare och sedan 2006 och har därmed all data inne. Det gjorde att jag kunde sammanfatta totalkostnaden för min V70 från 2009 som vi köpte 2011.

På 10 år har bilen kostat oss exakt 527 330 kr inkl. allt. Det vill säga en månadskostnad på ca 4 394 SEK per månad. När vi sedan räknade om det för TCO för de kommande 36 månaderna så kom vi fram till ca 3 000 kr i månaden (mesta värdeminskningen har redan skett). Det kunde vi i sin tur jämföra med t.ex. en privatleasing på en ny bil och konstatera det sjuka att en ny bil idag är billigare än att behålla / köpa en begagnad!!?

Det visar också på en av utmaningarna med Spirecta. För att komma igång med Spirecta så behöver man ofta ta sig över följande trösklar:

  • Att lära sig använda verktyget - de flesta av oss är inte vana vid att använda bokföringsverktyg.

  • Att använda det regelbundet - att göra det regelbunden för att få in data

  • Att förhålla sig till resultatet - att man som jag har förnekat vad bilen de facto kostar

Men när man tagit sig genom dessa tre steg, då kan man gå på siffrorna och göra som vi - köpa en ny bil istället för en begagnad, få bättre bilkvalitet OCH veta att det var bättre än alla andra alternativen. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Grymt bra!

Ett problem vid dylika saker som jag ofta stöter på är att jag inte varit helt konsekvent vid bokföringen av kostnaderna. Åker jag och köper saker till bilen på tex Biltema men också köper nya stolar så orkar jag inte splitta kvittot. Gjorde sånt i början men har betydligt färre kategorier nu. Också, har man flera bilar så är det svårt att se vad just den ena kostar. Dock ser man ju vad man totalt lägger på bilar och det är ofta inte så kul att se även om det är bra att veta :slight_smile:

1 gillning

Haha, tror att bil och hus är de två områden som man förnekar kostnaderna mest kring. :rofl:

Förvånande och positiva nyheter - iaf på något plan - kan ju skynda på omställningen från fossildrivna bilar.

Grattis till dina insikter! Jag tänker att spirecta skulle vara en ultimat plattform att utföra en TCO på. I alla fall för de kostnader man redan haft. Finns det planer på att skapa en funktion specifikt för TCO:er i spirecta?

Tack, kanske framgent. Vi får slå våra kloka huvuden ihop och lista ut hur det skulle kunna se ut isf. :slight_smile:

1 gillning

Intressant, för mig låter det som en väldigt hög summa med 527 000kr på 10 år.
Jag själv har nu min första bil som jag snart ägt i 2 år och antingen är det okunskap/förnekelse som gör att jag inte förstår hur det kan ha blivit så stor summa för er eller så har jag än så länge haft väldigt tur med mitt egna bilägande. En snabb överslagsräkning så ligger mina egna bilkostnader på ca 1700kr/månad.

Det vore intressant att få veta ungefär hur mycket dessa 527 000kr fördelats mellan olika kategorier.
Antar att de ser ut ungefär som följer.

  1. Försäkring,
  2. Skatt, vägtull, trängselskatt etc.
  3. Värdeminskning
  4. Reparationer, reservdelar,
  5. Besiktning, däckbyten
  6. Bränsle, olja, spolarvätska etc
  7. Biltvätt

Jag har betalat min bil kontant, i din uträkning har du räknat ut någon form av missad avkastning som du skulle fått om inköpspriset istället investerades eller dyl?

Tack på förhand.

//Daniel

Ja, fördelningen är ganska snarlik. Värdeminskningen var ca 150 000 SEK (från 200 tkr till 50 tkr), sedan var bränsle ca 150 000 SEK och reparationer/service var också ca 100 000 SEK. Tog inte med alternativkostnaden om pengarna skulle investerats.