Taggar till transaktioner

En sak som jag tänkt på ett tag är att möjligheten att lägga till egendefinierade taggar till transaktioner skulle göra det lättare att gruppera transaktioner på ett annat sätt än vad man kan göra med kategorier. Eftersom detta säkert inte är normalt bokföringstänk så tar vi ett par exempel:

  • Från denna tråden med önskemål Märka transaktion som “vet ej, måste kolla”, så vore det lätt att lösa om man kan lägga egna taggar för detta att filtrera på.

  • Från denna kommentar i tråden med Jans bil-TCO-kalkyl, så kan man ha separata taggar för sina olika fordon utan att behöva göra dubbla uppsättningar kategorier för att hålla isär kostnaderna.

  • Tänk ovan exempel, men för barn. Så kan man skilja på hur mycket Aragorns hockey kostar jämfört med Tiffanys ridning, men fortfarande ha det i samma utgiftskategori “Barnens fritidsnöjen”.

  • Eller varför inte kostnaderna för hus/fritisdshus? Allt som har med husförsäkring/el/renovering/ränta i samma kategorier, men taggat beroende på om det är BRF:en eller Torpet?

  • Eller för semesterresor? Följa hur mycket resan till Mallorca kostade jämfört med Öland, kanske är svaret oväntat?

Sammanfattningsvis: Låt användare lägga till noll till flera egendefinierade taggar på transaktioner, och lägg till möjligheten att filtrera resultatrapporten på dessa taggar. Jag tror det skulle bli toppen!

5 gillningar

Kan inte mer än hålla med här, har som sagt sett det på nå fler ställen på forumet oxå.
Men det skulle absolut underlätta att sortera och få en överskådlig bild av vad olika saker kostar.

Kul att vi är flera som vill ha sådan funktion. Jag gillar förslaget skarpt och har argumenterat för det i tidigare inlägg i forumet. Tyvärr har jag inte haft större framgångar då men om vi är flera nu så kanske det kan gå bättre.

Jag tänker att man skulle få stor nytta av taggar gällande bil, resor eller aktiviteter som spänner över flera kategorier. Bilförsäkringar är ett exempel. Ska man kategorisera en bilförsäkring under utgiftskategori för bilen eller ska man ha en egen utgiftskategori för försäkringar? Med taggar kan man få med båda perspektiven genom att t.ex. ha en utgiftskategori för bilen och sen använda en tagg för försäkringar.

1 gillning

Låt oss tänka tillsammans.

Jag tänker att själva taggningen är det enkla. Problemet uppkommer i nästa steg, i rapporterna. För jag misstänker att vi vill kunna sammanställa dessa transaktioner som är taggade på något sätt. Problemet är då att vi har gått lämnat de klassiska bokföringsprinciperna med dubbelkontering och debit/kredit. Det är där jag fastnar.

För om vi kan nöja oss i dagsläget med att bara tagga och få fram en lista på transaktionerna, så fungerar det redan delvis idag. Det finns till varje transaktion en fritext-fält som kallas beskrivning. Det går utmärkt att där skriva in t.ex.

  • #Volvo
  • #Tesla

Eller precis vad som helst. Sedan kan du i det avancerade filtret i “alla transaktioner” lista alla transaktioner som innehåller den specifika taggen.

Hänger ni med på hur jag menar?

(just nu verkar online-versionen ha någon vajsing att den inte sparar det som är skrivet i beskrivningsfältet vid import, men det blir fixat om några timmar)

Lägg till “tagg” i beskrivningsfältet vid import

Visa den via det avancerade filtret

1 gillning

Det funkar absolut som en hyfsad “så länge” lösning.
Jag hade gärna sett typ ytterligare en rulllista man kan välja ifrån, det blir lite smidigare samt minimerar risken för fel, stavar man fel på nån så missas den.
Ultimata hade ju varit att haft den med redan vid importen och låta den köra samma igenkänning som vilken typ av transaktion det är.
Typ jag har taggat Folksam på 500kr som Försäkring två ggr nu, då kommer jag sannolikt göra det i framtiden.

Jag hänger med på hur man kan göra själva taggningen, hur skulle du vilja att sammanställningarna ser ut? Det är där jag fastnar tyvärr…

Bara att kunna filtrera ner resultatrapporterna till taggar, exempelvis genom en dropdown-box på inställningsfliken, tror jag skulle vara ett bra första steg. Eller som ett fritextfilter, som du visade i transaktionslistan.

I ett andra steg, så kan man kanske önska någon möjlighet att jämföra taggar mot varandra, utifrån ett visst urval av taggar. Om vi nu har Tesla och Volvo som exempel, så kan man ju föreställa sig en resultatrapport där man kan se dem sida vid sida.

Jag fattar, låt mig få fundera lite och återkomma. :+1:

I rapporten för en tillgång (eller skuld) skulle man kunna ha taggar som valbara att visa. Precis som nu kan jag (i vissa rapporter) välja att bara visa vissa kategorier, samma sak med taggarna. Tex visa alla utgifter oavsett kategori med taggen ”försäkring”. Testa att ladda ner appen ”CoinKeeper”, den har ett väldigt snyggt system där man väljer ett konto eller kategori och sen fritt kan välja specifika taggar eller utgiftskategorier man vill visa.

Här är det jag tycker spirecta har svagheter, det går inte att att se utgifter i olika kategorigrupper på ett smidigt sätt. Har jag en kategori ”försäkring” i gruppen fordon och en i hus kan jag inte enkelt se min totala försäkringskostnad varje månad.

Här är några bilder från CoinKeeper som gör detta med att visa utgifter och sortera dem väldigt bra. De har är att de har en graf med ett sökfält där du kan visa alla tillgångar, utgifter etc genom att lägga till de.


Här ser vi alla utgifter i kategorin ”mat”. Det skulle motsvara en kategorigrupp i spirecta. Det är även alla utgifter gjorda på min tillgång ”personkonto”. Genom att skriva i fältet högst upp kan jag visa alla utgifter för kontot, eller välja olika kategorigrupper, den föreslår vad som finns att välja.


Här har jag valt att visa alla taggar som finns under kategorin mat gjorda på det kontot. Man väljer att byta med knappen till vänster under grafen. Notera att det finns en tagg som heter semester. Jag kan alltså tagga en utgift i matkategorin med semester för att kunna hålla koll på alla utgifter som är semesterrelaterade. Men eftersom jag hade behövt spendera pengar på mat oavsett finns den i matkategorin också. Det kan också vara ett sätt att förklara varför man hade ett onormalt köpbeteende en viss månad.

Här ovan har jag lagt till ett kriterium på vad som ska visas. Endast de transaktionerna som är taggade med ”lunch” under kategorin mat visas.


Slutligen har jag valt att visa alla utgifter som är taggade med lunch och transport på kontot. Notera att alla utgifter oavsett vilken kategori kommer visas bara de har den taggen.

3 gillningar

Hej,
Jag har precis börjat använda Spirecta men jag saknar (kanske inte hittat funktionen än) ett sätt att märka transaktioner med t.ex. med en tag. Syftet för min del är att kunna se alla transaktioner som hör till en viss semesterresa. tex “Liseberg -22”. Då kan jag spåra alla kostnader för resor, inträde, middagar mm till just den resan.
Finns denna funktion eller kan vi återuppliva detta önskemål om ny funktion?

/Lars

2 gillningar

Vi har inte någon specifik lösning för det tyvärr. En workaround är att skriva t.ex. “Liseberg 2022” i beskrivnings-fältet när man importerar. Sedan kan man söka på det. Ett annat alternativ är ju att göra en utgiftskategori som heter Liseberg 2022 och sedan gör man den inaktiv (så att den inte visas i rapporter senare).

Hej!

Efter ett möte med @michelgard så kommer jag göra ett försök på att lägga till “etikett”-funktionalitet i Spirecta. @michelgard visade hur man skulle kunna tänka i rapporterna vilket var en aha-upplevelse för mig. Lite enligt principen:

Man gör så gott man kan och fattar så fort man hinner. :joy:

To be continued…

1 gillning

äntligen! Bra jobbat @michelgard :star_struck:

2 gillningar