Total omstrukturering av utgiftskategorierna, hur göra effektivast?

Efter några år med balansbladet och numera spirecta inser jag att utgiftskategorierna som jag skulle vilja ha dem nu skiljer sig ganska mycket jämfört med vad hur jag ville ha dem när jag skapade kontot på balansbladet. Så jag funderar starkt på att tänka om och göra total renovering på utgiftskategorierna.

Frågan är hur man gör det effektivast med hänsyn till att jag gärna vill ha så mycket historik och spårbarhet som möjligt kvar för en del kategorier. Jag skulle kunna skapa nya kategorier och göra nuvarande till inaktuella (inställningen att inaktivera dem), men då har jag ju ingen historik på nya kategorierna. Och jag är totalt ointresserad av att gå tillbaka i tiden för att kategorisera om alla de utgifterna om jag skapar nya kategorier och inaktiverar (många av) de existerande.
Finns det en gyllene metod att använda i det här fallet, som jag inte tänkt på?

Och om jag inaktiverar en aktuell utgiftskategori, vad händer då med utgifter kopplade till den kategorin? Försvinner kategoriseringen eller kommer de fortfarande vara kopplade till sin utgiftskategori trots att den är inaktiverad?

Hjälp mig gärna att tänka här. Tacksam för all hjälp!

Det smidigaste kan vara att återanvända kategorierna du redan har. Det går att flytta kategorier mellan grupper.
Om du vill slå ihop två kategorier så går det relativt smidigt att flytta alla transaktioner till en annan kategori.

Så vissa kategorier som du vill ha historik på är bäst att döpa om. Kategorier som inte är lika viktiga eller faktiskt nya får sakna historik.

Transaktionen kommer att fortsätta existera och vara kopplad till den kategorin. När du ställer in en rapport att visa en tidsperiod som den är aktiv i så syns kategorin och transaktionerna.

Har du en plan på hur du vill ändra? Har du några kategorier som exempel där du skulle vilja behålla historik för den specifika kategorin?

Tack för flera kloka råd! Visste inte att det går enkelt att slå ihop två kategorier och behålla historiken. Finns det en guide för hur man gör det rent praktiskt?

Jag trodde nog att det skulle bli mer av en totalrenovering när jag skrev inlägget. Nu lutar jag mer åt att det kommer bli stor förändring men att flera kategorier kommer vara samma som tidigare.

Jag skulle vilja få det så likt standard-kategorierna i Spirecta som möjligt. Tänker nu att jag ska utgå från dem och behåller/lägger till/tar bort kategorier utifrån mina erfarenheter om mina existerande kategorier. Främst Mat/livsmedel, boende och de andra större kategorierna var de jag vill ha historik på. Jag funderar på att dela upp Mat/livsmedel i flera för att kunna spåra om det är livsmedel, färdigmat som köps för att jag inte orkar laga mat resp. mat som jag köper av sociala skäl för att ha umgänge. Det är väl främst där det blir jobbigt med historiken. Men under tiden jag skrivit allt det här har jag också mer och mer lutat åt att det är okej att vissa viktiga kategorier inte har historik. Jag får i alla fall bättre koll härifrån. Så det är nog inte så mycket fara som det först verkat…

1 gillning

Här är en guide för att ändra transaktioner Kategorisera om eller ändra flera transkationer samtidigt

Här är det enklaste nog att acceptera att du inte har historik, skapa de nya kategorierna och börja dela upp från idag. Om det inte går att sålla ut transkaktioner och söka på dem för att hitta dem. Typ alla transaktioner som är mellan 80-150 kr är lunch. Sen kan man markera alla såna och flytta.
Likadant med boende, typ el. Står det något specifikt på varje betalning som “Eon” eller liknande går det att filtrera och markera.

Men att manuellt ändra transaktioner är nog jobbigare än det är värt.

2 gillningar