Framtida uppdateringar från Spirecta kommer läggas upp i den här tråden. Tidigare uppdateringar finns här.
I nuläget har vår programmerare suttit med en del backend saker för att hantera kunddata, inget speciellt roligt att dela kring det men viktigt att det alltid fungerar
Importmallar som uppdaterats utifrån mail från användare:
American Express manuell import
Nordea manuell import
Övriga uppdateringar:
Jämför output mellan rapporter i nuvarande version och den nya version då jag och programmeraren inte riktigt är överens
Lång rad av buggar i den nya versionen
2025 blev inte Spirectas år heller utifrån vår utvecklingstakt. RikaTIllsammans hemsida har dominerat senaste halvåret. Jan har arbetat med den typ varje kväll/natt.
Det blir att samla energi under slutet av året samt förbereda RikaTillsammans för Q1 2026 när “alla vill börja spara”. Därefter ska jag igen pusha för att ge Spirecta uppmärksamheten som krävs.
YNABs arbetssätt är väldigt intuitivt! Vi ska helt klart ta mycket inspiration därifrån. Om jag tänker rätt är det metodiken att utgå med en stor pengapåse (inkomster) som man delar upp på olika poster i procent/belopp?
Jag upplever att nuvarande budgeteringssätt i Spirecta kan bli mycket mer intuitivt så när vi ser över budgeteringen är YNAB en stor inspirationskälla för hur det kan förbättras.
Hej!
Ni har inga planer på att släppa koden som öppen källkod?
Det så att man verkligen kan hjälpas åt att utveckla hela applikationen, och jag tror det kan finnas fler utvecklare som jag, som skulle vilja hjälpa till, och därav verkligen få till sidan enligt ledorden “Rika Tillsammans” ?
Tänker att fler gärna vill vara med och utveckla om det är öppet och hjälpa till med utvecklingen av sidan.
Bör inte vara supersvårt att assistera med Pull requests till koden?
Vissa delar bör gå att ha open source, som vyerna eller frontend i vart fall?
Finns ju varianter där man kör med open/closed source.
Hej @pownas Bra förslag! Stödjer detta till 110% även om jag slälv inte är någon utvecklare (fast jag ändå jobbar med utvecklingsprojekt inom IT-industrin…).
Så låt oss nu se till att du får många likes på din post !
Jättekul förslag! Jag och @janbolmeson pratar rätt ofta om att alla RikaTillsammans & Spirecta saker blir bättre tillsammans och vi tar gärna input/hjälp så jag ska ta det med Jan.
Replikerar året som varit kommer vi inte komma så långt så jag tror absolut att vi antingen behöver A) ge Spirecta mer av vår egna tid B) Ta hjälp/utöka teamet. Jag vill ju gärna tro på alternativ A men det är lätt att vara optimistisk
Uppdatering 2025-12-22
Det roligaste vi gjort på sistone är att automatisk import med Tink,som gör att Spirecta varje natt ska hämta nya transaktioner. Tror gränsen för det här är 90 dagar innan man behöver uppdatera kopplingen med Bank-ID.
Tack för att input, önskar er alla en god jul och gott nytt år Återkommer med en uppdatering när jag och Jan haft vår kickoff för Spirecta i början av 2026.
Det känns (jag kan inte det här) som att open source också skulle kunna bidra till att stärka både transparens och integritet när det gäller känslig data.
Och när utvecklingen gått långsamt under flera år, kan öppen kod också vara ett sätt att få mer fart och engagemang → Rika TILLSAMMANS
Det är väl mer än ett år nu med långsam utveckling och nästan inga fixar på befintlig version. Skulle Spirecta’s användare kunna registrera Issues, skicka in Pull Requests på små rättningar, bygga nya funktioner etc. så tror jag det skulle bli ett levande projekt med ständiga förbättringar. Sätter man upp minestrones och jobbar mot dem så blir det också mycket tydligt hur projektet ligger till tidsmässigt.
Men det krävs såklart en organisation bakom ett lyckat Open Source projekt också, men vem vet, de människorna kanske finns närmare än man tror. Det är troligen ett antal utvecklare här som kan vara kod granskare och hjälpa till med arbetet gemensamt.
Själv är jag inte en ”Full Stack Developer” som kan allt mellan himmel och jord, men det fina med Open Source är att jag kan bidra med det jag kan. Det kan vara så lite som att rätta ett stavfel eller förbättra en hjälptext.
Pratat med @janbolmeson över telefon precis (vi har båda mancold )
Tänkte dela vårt provprat kring Spirecta framgent. För oss är Spirecta en stor ekonomisk verktygslåda som behöver förenklas och bli bättre på att berätta:
Strunta i tumstocken (budget) för det som kan göra störst skillnad för dig är vattenpasset (livsplanen).
Spirecta i sin bästa form är en ekonomisk verktygslåda som ger input på din ekonomi.
Spirecta idag
Skjut gärna ner det här ifall du inte håller med! Idag upplever vi att Spirects viktigaste funktioner fungerar:
Importer (Ja, bank-ID behöver uppdateras med ny autentisering men så är det. Ja, banker uppdaterar csv-format vilket vi försöker uppdatera när vi får mail till supporten).
Budget
Rapporter
Support som besvarar inom 48 timmar på vardagar
Det största problemet ur vårt perspektiv är att det är en stor verktygslåda där det är lätt att lägga fokus på saker som ger dålig avkastning på ens tid vilket leder till att man tröttnar.
Sen är Spirecta ett program som kräver sin uppstartstid för det är ett ekonomiprogram för den intresserade.
Under 2025 var två stora guldkorn på RikaTillsammans:
Rikedomstrappan av Nick Maggiulli:
Och fyra-hinkar kalkylen:
Kopplat till Spirecta blev det uppenbart för oss att många:
Vet inte vart man befinner sig ekonomiskt i förhållande till andra (jag inkluderad)
Har mer nytta av att fokusera på balansräkning framför resultaträkning
Fyra stycken abonnemang/nivåer
Därför är vårt provprat att Spirecta ska delas upp i fyra nivåer:
Resultaträkning: import av inkomster och utgifter
Balansräkning: fokus på tillgångar och skulder
Livsplan: Måla ditt ekonomiska liv
Prenumerera på samtliga delar
Spirecta opinioneted
Spirecta ska få åsikter och hjälpa dig fokusera på rätt sak utifrån Rikedomstrappan. Om du är på nivå 3,5-4 i rikedomstrappan ger import av transaktioner varje månad troligen låg nytta i förhållande till att fokusera på balansräkning och livsplan vilket Spirecta ska berätta för dig.
För vår bild av nuvarande användare är att majoriteten är i en fas i livet där balansräkningen är viktigare än resultaträkningen och det fokuset vill vi fördjupa.
Att-göra listan som vi tänkt
Dela upp Spirecta i olika abonnemang för den nya versionen
Ha få men riktigt bra rapporter/funktioner - exempelvis uppdatera fyra-hinkar rapporten till att spegla kalkylarket som Jan gjorde förra året. Dashboard & likviditetsrapport är också högt på listan.
Börja ge råd utifrån RT-filosofin:
Visa hur rik snittsvensken är i förhållande till din ekonomi
Visa vart du är på Rikedomstrappan
Visa vad som kan göra störst skillnad i din ekonomi
Open Source och att göra det till Rika-Tillsammans
Input och hjälp är så Jan byggt RikaTillsammans och Spirecta. Just hur open source delen skulle se ut har vi dock inte knäckt.
Om man har skills inom programmering, projektledning eller andra tillgångar som man tror kan snabba på Spirectas framfart får man jättegärna maila mig: oliver@rikatillsammans.se
Vi har inget emot att betala för kunskap om vi finner en bra matchning.
Tack
Tack till dig som engagerar dig! Tar gärna emot all input/tankar/feedback. Ovan är inte bestämt utan hur vi tänker.
Är där någon gällande support som bugg/önskemål kan man alltid maila: support@spirecta.com
//Oliver
PS. Om man vill testa fyra-hinkar kalkylen som vanligtvis kostar 400 kr kan man maila mig och få prova den gratis som tack för all hjälp.
Det här såg jag inte komma och det kändes väldigt långt ifrån varför jag själv är användare.
Det ni kallar för “1. Resultaträkning” brukar jag slarvigt kalla för plånboksekonomi, förstå vart ens pengar tar vägen och vad som blev kvar. Det finns oändligt många appar och tjänster som erbjuder lösningar för att hantera just det. Där har Spirecta inte en chans så som det funkar just nu då det krävs ganska mycket för att komma igång och sätta upp hela strukturen. Användarna måste dessutom förstå lite grunder från dubbel bokföring och ekonomi från början. Att alla transaktioner inte kommer in automatiskt utan kräver handpåläggning och felsökande i diffar som uppstår tar bort många potentiella användare tror jag. Plånboksekonomin i sig det säger ju dessutom väldigt lite om ens ekonomi, särskilt om rikesomstrappan ska vara mätsticka och bli relevant för att ens förstå vad förmögenhet faktiskt är resultatet av.
Och det är ju just det som är grejen med Spirecta. För mig är det att se hela ekonomin, alltså balansräkningen, förmögenheten och vad plånboksekonomin i grunden skapar för möjligheter där de ändringar man gör förhoppningsvis blir rätt stora positiva konsekvenser över tid. Man kan ju krasst i längre perioder gå plus minus noll i resultaträkningen men ändå ha en växande ekonomi. Det kommer ju aldrig att synas och bli motiverade tänker jag om man inte tar med helheten.
Mät dig mätt.
Så står det idag på hemsidan och för mig är det exakt så. Jag är själv ett exempel på en som slutat mecka med mina investeringar och kör fondrobot istället. Men då blir Spirecta som min lekhink där jag kan mäta och “pilla” hur mycket som helst för att få utlopp för mitt ekonomiska intresse mot det andra kanske gör med sina investeringar. Om investera ska vara lika tråkigt som att se målarfärg torka så borde titthålet in i ens ekonomi som Spirecta är, bidra med motivation, belöna bra beteenden och prognosticera möjligheternas möjligheter om ekonomi är penseln vi målar våra liv med. Tex: Tänkt att kunna se en skuggad linje på förmögenheten från ränta på ränta kalkylen som visar på vart man kommer hamna om man följder de beteendemönster man har nu i tex hur mycket man sätter av i sitt sparande etc. Det funkar ju för såväl den som vill bli skuldfri att orka kämpa till sparnördar som vill bli förmögna tror jag.
Lägg på en frivillig dimensionen att jämföra sig dessutom. Det pågår ständigt i RT-forumet och hela avsnitt handlar om hur rika svenskarna egentligen är och vad vi har i sparande och lön etc.
Få in alla från RT-forumet här för att jämföra lön, sparkvot, förmögenhet eller matkostnader med alla i Spirecta, det verkar viktigt för många. Kategorisera användarna på vilket steg man befinner sig på rikedomtrappan och tweaka innehållet mot vad som är viktigt på de olika nivåerna i Spirecta som att amortera av rätt lån, risk, bygga förmögenhet, värdebevarande strategier, 4% regeln etc. Ta allt som RT står för och bygg in i Spirecta.
Tack för ditt välskrivna inlägg! Du har verkligen fångat upp många viktiga punkter som många användare, inklusive jag själv, har efterfrågat.
Jag håller med om att Spirecta bör fortsätta att vara en plats där man kan se hela sin ekonomi, inte bara plånboksekonomin. Det är just den helhetsbilden som gör Spirecta så värdefull. Att kunna se hur olika ekonomiska beslut påverkar ens förmögenhet över tid är oerhört motiverande och belönande.
Jag är dock inte helt för olika modeller eller nivåer, eftersom det kan göra appen mer komplicerad och avskräckande för nybörjare. Istället tror jag att appen bör vara designad för att vara enkel och intuitiv från start, men med möjlighet att fördjupa sig för de som vill. Tänk dig en app som fungerar likt Lovable, där man kan börja med en enkel beskrivning av vad man vill uppnå, men där det också finns en “code”-knapp för de som vill gräva djupare.
För de som har svårt med siffror, skulle en mer automatiserad och visuell approach vara till stor hjälp. Tänk dig att enkelt kunna se vad bilen kostar per månad, eller vad som händer med ens förmögenhet om man börjar hyra ut sommarstugan. Att kunna simulera olika scenarier och se konsekvenserna på lång sikt skulle vara ovärderligt.
Att kunna jämföra sig med andra, som du nämner, är också en fantastisk idé. Det skulle inte bara ge motivation utan också en känsla av gemenskap och lärande.
Skönt med någon slags respons till slut efter 2 veckors tystnad här. Och kul att du gillar tänket Kristian.
Det finns så mycket bra med Spirecta redan idag men potentialen är ju enorm enligt mig. Hoppas det finns tid, energi och många som kan bidra om det tex blir en öppen kod som några föreslagit.
Håller med Sofie, tack för att du tar dig tiden att skriva!
Öppen kod har vi tänkt på men vi har inte knäckt hur det skulle gå till för just Spirecta. Vi har fått in mail från community medlemmar som vill hjälpa till på olika sätt och eventuellt finner vi en projektledare där som kan hålla flaggen för Spirecta.