Utgifter blir inkomster

Hej!

I väntan på att det här ska lösas, Är det något känt problem med BankID import just nu? - Nr 2 av tedenda, så vill jag importera mina transaktioner för mitt Coop Mastercard kredit manuellt. Länken till sidan för hur importer från coop importeras är död och importmallen funkar inte. Så jag försöker fixa det själv med hjälp av importmallen där Spirecta väljer automatiskt.

Jag har modifierat mina transaktioner till att bli en enkel lista i excel med tre kolumner - Datum, Beskrivning och Belopp. Jag har bara utgifter i listan. Jag kopierar tabellen från Excel och klistrar in i textfältet för importen. Oavsett om jag sätter minustecken eller ej framför beloppet så bedömer importverktyget att alla transaktioner är inkomster. Det är för många rader för att jag ska orka att manuellt ändra varje transaktion till “Utgift”. Då tappar jag också den automatiska klassningen av vilken typ av utgift det är.

Kan någon rekommendera hur jag ska göra för att komma framåt? Laga mallen och skapa en importinstruktion, eller finns någon annan importmall som får rätt på om det är en inkomst eller en utgift?

Tack på förhand!

1 gillning

Hej,

Ber om ursäkt för strulet med Bank-ID. Jan är tillbaka från semester nästa vecka och då kommer vi se över vad Tink som tillhandahåller tjänsten åt oss har ändrat i sitt system.

Skulle du kunna maila mig excelfilen? Så försöker jag lösa det: oliver@rikatillsammans.se

Hej,

Jag har också Coop Mastercard och jag loggar in här Coop Mastercard och klickar sedan på “Se alla” under Korttransaktioner. Därefter markerar jag de transaktioner jag vill importera och klistrar in de i manuella importen. Det fungerar för mig och alla betalningar blir “utgifter” och insättningar “inkomster”.

1 gillning

Tack för att du flikar in!

Tack båda, @oakmountain och @Oliver.Allemog!

Copy paste direkt från hemsidan funkade faktiskt tillsammans med importmallen för Coop. Jag måste ha missat att testa just den kombinationen tidigare.

Och bra med mer tydliga instruktioner för hur jag bygger en egen excel-fil. Den hade jag inte heller hittat förut.

Jag önskar er en go dag!

1 gillning