Utläggshantering

Hej och tack för en spännande tjänst, roligt att testa och utforska.

Jag har en fundering kring hur man bör hantera utlägg. Jag har i min roll som fotbollsledare och resande säljare massor av utlägg i olika former. Normalt när jag har använt Tink eller Zlantar så är jag noggrann med att kategorisera dessa som utlägg och sedan vid varje lön följa upp att allt är redovisat och återbetalat. Ska man hantera det på samma sätt i Spirecta? Är det i så fall bäst att jobba med en utgiftskategori kallad Utlägg och sedan på samma sätt följa upp och införa återbetalningare framöver?

Inser att jag kanske svarar på min egen fråga men är samtidigt nyfiken på om det finns andra sätt att tänka eller om ni har planer på någon specifik funktion kring detta.

/Johan

Hej Johan.

Som du tänker skulle jag bokföra alla utlägg på ett utgiftskonto som heter utlägg. och sen bokföra insättningarna du får på samma konto typ så här:

Konto utlägg.
Fika -500
skor -500
bränsle -500
Insättning 1500

Utgående balans 0 kr

Mvh
Fredrik Enér

Funderat på att skaffa kreditkort att göra dessa utlägg på istället? Då borde bli enklare I Spirecta, men framförallt slipper du ligga ute med pengar.

Tack @blabla och @oakmountain för era svar och tack @JohanErixon för en bra fråga. Man kan antingen göra som det föreslås i tråden. Jag har skrivit ett (mycket) längre resonemang om det här: