Utveckling över tid av utgifter per kategori

Hej, ny användare här. Jag vet inte om jag har missat någon funktion, men jag skulle vilja se hur en viss utgiftskategori ändrar sig över tid, som i ett linjediagram, månad för månad. På så vis skulle jag vilja kunna följa om jag ökar eller minskar mina utgifter inom en viss kategori.
Under resultatrapporterna just nu kan jag bara hitta " Resultatrapport (12-månader)" där man kan se hur utgifterna varierar per utgiftsgrupp. Jag vill alltså ha högre “upplösning” och kunna se olika kategorier för sig, eventuellt kunna välja vilka att visa.

Edit: Här kommer en bild på grafen för utgiftsgrupper som finns under 12-månadersrapporten.

Det ser lite knasigt ut nu eftersom det bara är februari, men den här typen av graf vill jag kunna se uppdelad på alla kategorier. Det skulle vara tacksamt när man jobbar med specifika kategorier för att nå sitt sparmål.
Man kan redan nu få fram ett stapeldiagram där man jämför olika tidsperioder, men då är det just en jämförelse mellan två perioder, inte löpande över tid.

Håller med det är lite svårt med den typen av info. I rapporten Spirecta kan du välja en specifik utgiftskategori. Klicka på kategorin i tabellen under grafen så får du den utgiften månad för månad.

Hade velat få flera såna kategorier i en graf.

Det finns, eller fanns, en rapport som visade en stapel med flera kategorier. Spirecta Denna, men det är samma info man får i den du menar (fast allt är grönt). Jag vill minnas att det finns en annan med fler färger, men minns inte var. Det kanske är en balansrapport :thinking:

Hejhej

Vet inte om jag förstod dig helt rätt, är du bara ute efter en kategori åt gången kan du ju via inställningar anpassa din graf du visade

Mitt exempel ovan är bara en utgiftskategori vald.

Du kan ju välja flera men de grupperas ju om det är i samma kategorigrupp men är de olika grupper så kan du välja flera och bara ha ”en” / grupp.

Kanske hjälper dig lite? Gör du denna filtrering som stämmer kan du dessutom spara de inställningarna för att lätt få fram dom igen lite längre ned på inställningssidan.

//Björnen

Aha! Tack! Inte exakt det jag var ute efter, men det funkar. :smiley:
Nu kan jag i alla fall välja en kategori åt gången. Jag skulle ha velat se detaljerna från flera kategorier i samma utgiftsgrupp, men det funkar okej så här också.

1 gillning

Det fungerar med filtret, eller tänker jag fel?

Du får gärna hojta till så löser vi det (eller tar ett möte via supporten.)

Hej!
Jag blev tvungen att skriva om mitt svar, såg precis att du gjort en massa uppdateringar.
Jag uppskattar verkligen allt ditt arbete, men jag saknar linjediagrammet som fanns i den gamla 12-månadersrapporten som nu är borta. Ett stapeldiagram visar inte på samma intuitiva sätt förändringen över tid. Men det kanske bara är jag som tycker så. :thinking:
Jag provade filtret men det verkar inte funka heller. Det står att ett filter används men då syns inga staplar alls fast jag har valt sådana utgiftskategorier där jag vet att jag haft utgifter.

En fråga: När det nu finns en massa andra inställningar, kunde det inte även finnas en inställning där man väljer staplar eller linjer? Eller blir det tekniskt svårt?
Jag uppskattar allt arbete, men just den här funktionen med linjediagram över tid var jag speciellt ute efter, och så försvann den…

Inga problem. Jag lägger tillbaka linjediagrammet. :+1:

Ge mig ett par dagar bara.

I filtret - tänk på att om du väljer inkomster / utgiftskategorier så MÅSTE du även markera alla tillgångs- och skuldkategorier.

1 gillning

Lade tillbaka ytdiagrammet. Fungerar det för er? Eller är det något mer som ni saknar i rapporten?

1 gillning