220531 - Helt ny rapport för enskild inkomst- eller utgiftskategori

I dagens uppdatering har jag även släppt den nya rapporten för en enskild inkomst- eller utgiftskategori. Den samlar ihop en del önskningar och löser förhoppningsvis en del frustration som jag själv har haft med den vyn. Å andra sidan var det en av de första rapporten som släpptes förra året, så man får kanske ha lite empati med att den legat lite efter. :slight_smile:

Du hittar rapporten genom att gå in på din översikt med alla inkomstkategorier eller översikt med alla utgiftskategorier och klicka på titeln för en kategori.

De största förändringar

Det som jag hoppas att du kommer uppskatta mest är:

  • Det går numer att välja egen period (förr var det fördefinerade tidsperioder, t.ex. 12-mån)

  • Det går numer applicera det nya filtret på rapporten

  • Den visar utveckling och förändring mot budget

  • Du får en sammanställning av de vanligaste transaktionerna och de vanligaste motkontona

  • Många nya grafer att titta på.

  • Förenklad navigation

Vilka frågor svarar rapporten på nu

Om vi utgår från utgiftskategorin " Mat, livsmedel och förbrukningsvaror" så kan du nu få svar på frågor såsom:

  • Hur mycket pengar har vi lagt på mat i period X?

  • Hur mycket pengar har gått till mat från kreditkort X? (t.ex. praktiskt för dem med delad ekonomi)

  • Hur mycket har vi lagt på mat i förhållande till budget?

  • Vilka transaktioner ligger till grund för rapporten?

  • Vilka är de vanligaste transaktionerna som vi bokför mot vår mat-kategori?

  • Hur stor andel av våra matkostnader är aktiva vs passiva?

Och säkert många fler frågor som jag inte kommer på nu. :slight_smile:

Några skärmklipp från rapporten

Visa skärmklipp från första vyn

Nya grafer att välja mellan

samt

Ny sammanställning av de vanligaste transaktionerna.

Ny sammanställning av de vanligaste motkontona.

Jag hoppas att du kommer gilla uppdateringen. :blush:

1 gillning

Supersnyggt @janbolmeson !
Har varit inne och tittat lite snabbt, och det ser ju finemang ut.

Dock kan jag konstatera att fliken “Vanligaste transaktionerna” räknar hej vilt fel. Har ett exempel där det finns en endaste transaktion på 5,54 kr, men i fliken summeras det upp till ~2500 spänn.
Matkostnaderna på närmsta matvarubutik summeras till ~25k mars-maj (!), men klickar man in på transaktionstiteln från listan så är summan bara ~9,5.
Hoppas dessa exempel hjälper dig felsöka!

Vilka krav du ställer. Att Spirecta ska räkna rätt och sådant. :joy:

Skämt å sido. Stort tack för buggrapporten. Det är fixat nu också. Du får gärna återkoppla att det stämmer även för dig. Passade även på att fixa att den sorterade enligt vanligaste transaktion först. Men det är en bonus. :wink:

Jag har höga förväntningar på dig Jan, så är det :wink:

Nu såg det bättre ut med matkostnadsexemplet, men fortfarande lite konstigt på inkomstsidan:
Går jag in på “Vanligaste Transaktioner” för inkomstkontot “Värdeförändringar - Investeringar”, som jag bokför både värdeökningar- och minskningar mot, så summerar den ihop förändringarna för ett ISK (alla transaktioner har samma namn, smidigt!) som ~35k. Men detta är summan av de absoluta talen, vilket jag kan tycka är missvisande. Egentligen ser det ut så här:
image
Summa borde väl bli -11,7k. Om man vill kalla siffran 35k något, kanske det borde vara omsättning eller nåt? 35 är ju en siffra som inte riktigt säger så mycket som -11,7 gör i sammanhanget, så fick jag välja skulle jag vilja se -11,7.

Du har helt rätt. Här är mitt förslag på lösning. :slight_smile:

Hoppas att du gillar den:

Ska även ta tag i vanligaste transaktionerna.