220531 - Helt ny rapport för enskild tillgång eller skuld

Idag släppte vi en total uppdatering av den enskilda rapporten för en tillgång eller en skuld (precis som för inkomster / utgifter). Förhoppningsvis löser den både en hel del problem, önskemål och frustrationer som i alla fall jag har haft med denna rapport.

Du hittar rapporten genom att gå till din översikt för alla dina tillgångar eller alla dina skulder och klicka på titeln för en tillgång/skuld.

De största förändringarna

Det som jag hoppas att du kommer uppskatta mest är:

  • Tydligare första sida med ingående balans, periodens förändring och utgående balans

  • Möjlighet att välja period (förr fanns bara 12-mån att välja på)

  • Flera nya grafer att analysera baserade på din data

  • Fungerande värdeförändringsgraf med både periodens förändring

  • Detaljerad värdeförändringsgraf som fungerar med filtret som bryter ner förändringen i dess komponenter.

  • Vanligaste transaktionerna (t.ex. om bankkonto är valt, vad går pengarna till?)

  • Vanligaste motkontona och kategorierna (vad brukar betalas med kreditkortet?)

Vilka frågor svarar rapporten på nu

Om vi utgår från en tillgång “Bankkonto Jan privat” så kan man nu ställa sig frågan:

  • Vilka pengar har kommit in till bankkonto?

  • Vart går pengarna från detta specifika bankkonto?

  • Vilka är de vanligaste transaktionerna?

Om det istället är en tillgång som är ett ISK-konto, t.ex. “Jan LYSA privat” så kan man nu få svar på frågor såsom:

  • Hur mycket är värdeökning och hur mycket är nysparande?

  • Vad var avkastningen i perioden?

  • Vad var ingående och utgående balans samt periodens förändring?

  • Vad är värdeförändringen per period?

Och många fler frågor som jag inte kommer på nu.

Några skärmklipp från den nya rapporten

Några av de större förändringarna

Nya grafer i rapporten

samt

och

Vanligaste transaktionerna och motkontona

Samt

Stort tack för alla bra uppdateringar Jan!

Har dock nästan omedelbart hittat en bugg i detta, när jag kikar på mina skulder. Bifogar bild på mitt CSN-lån, som är på ~250k. Alla mina lån beter sig liknande märkligt i denna skuld-vyn.

  • Skulden rapporteras nu som 17k tillgodo i stället för den korrekta skulden.
  • Den verkar ignorera att jag satte startvärdet i slutet av 2019.
  • Ingenstans i den nya skuld-vyn kan jag ens hitta den korrekta balansen, den går nu bara att finna i balansrapporterna och skuld/tillgångsöversikten.
  • Jag amorterar 1070kr/mån för 2022 med en transaktion i månaden. Hur 642 fås fram ur detta varje månad vet jag ej.

image

Hej,
Även jag har synpunkt. Saldona stämmer inte för vare sig för skulder eller tillgångar. Enda stället det stämmer är översiktsbilderna för tillgångar och skulder men alltså inte när man går in på enskilda konton.
Denna förändring, om den ligger kvar som den är nu, kan jag inte acceptera om jag nu inte missförstått något.

Självklart löser vi det. Kan ni mejla mig var det inte stämmer så löser jag det under dagen?

Hej @Bjoern!

Då ska felet vara åtgärdat.

Det var ett sjukt märkligt fel som vi inte fått i utvecklingsmiljön men som vi till slut fick rätt på. För att göra en lång förklaring kort, så hänger det ihop med följande.

Alla nya rapporter ska kunna fungera med rapport-filtret. En av de viktigaste funktionerna i rapport-filtret är att man ska kunna välja på person. T.ex. kunna se “min andel” av tillgångarna i hushållet, eller min partners andel av matkostnaderna beroende på de inställningar man har gjort i administrationsläget i flikarna “Ägande tillgångar / skulder” eller “Fördelning inkomster / utgifter”.

Via skärmklipp på ägande vyn för skulder

Det gör att i de nya rapporterna så räknas beloppen ihop på person och transaktionsnivå. I grunden fungerar det som så att först kollas den enskilda transaktionen om den är fördelad. Om den inte har någon data så kollas kategorin/tillgången/skulden. Om det inte finns någon information angivet så går den på standardfördelningen för Spirecta.

Startförutsättningarna i ditt fall var:

  • Du har angivit att ni är två personer i hushållet.
  • Inget ägande var angivet på CSN-skulden på dig (dvs. ni stod båda på 0 % ägande)
  • Ingen fördelning på person var gjord på transaktionsnivå.

Så när Spirecta försökte räkna ut balansen och värdet på transaktionerna så gjorde den först:

  • Kollade transaktionen - hittade ingen fördelningsdata på person, så den letade vidare …
  • … på skulden CSN och hittade ingen ägande fördelning där, så den letade vidare …
  • … på standardinställningen för ägande i hela Spirecta (under inställningar => hushåll) och där hittade den en fördelning

MEN! Här kommer kickern och felet. Du hade ställt in att standardägande på alla dina tillgångar / skulder var:

  • 50 % på dig
  • 10 % på den andra personen i ditt hushåll.

Således utgick Spirecta från det här och lade alla transaktioner som 60 % av transaktionens belopp. Således 642 kr på dina amorteringar om 1070 kr eftersom 1070 * 0,6 = 642 kr. Helt logiskt om man följer kedjan som ovan… :joy:

Vad jag har gjort nu är i alla fall att jag har lagt in en kontroll och omräkning, så om summan av alla personer i hushållet är något annat än 100 så normaliseras det till 100. Nu borde således beloppen stämma.

Det hindrar dig dock inte att gå in och ändra så att summan av std. ägande / fördelning mellan dig och den andra personen i ditt hushåll är 100. :wink:

Återkom om du har några frågor!

Hälsningar,
Jan

PS. Självklart kommer vi lägga in så att man inte ska kunna spara något annat tal än 100 i framtiden… :blush: DS.

1 gillning

@Peter_Kohler - kan du kolla om denna uppdatering för @Bjoern även löste ditt problem? Om inte, kan jag be dig att skicka mer information om vilken tillgång det gäller, vilka de felaktiga siffrorna är och vad de korrekta ska vara?

1 gillning

Vilken utläggning! Ja det var ju konstigt vad jag matat in i inställningarna en gång i tiden. Vill minnas att jag inte trodde de påverkade något, tji fick jag!

Tack för att du fixar och förklarar!

1 gillning

Har samma bekymmer! Har massa tillgångar som visar helt fel ingående balans och således också utgående balans när jag klickar in på respektive tillgång, men rätt saldo visas i översiktsvyn.

Håller på och kollar på det… Återkommer.

1 gillning

Jättebra, stort tack!

Hittade ett fel och jag tror att jag har fixat det nu. Kan ni kolla och bekräfta?

Förklaring - principiellt samma problem som för @bjoern. Tidigare har alla rapporter och siffror räknat fram på aggregerad basis (läs: via databasen) men för att kunna köra de detaljerade filtren har vi varit tvungna att skriva om all kod för att räkna saldona per transaktion. Dvs.

  • Översikterna - räknar på ett sätt (det sedan två år beprövade sättet direkt i databasen)

  • De nya rapporterna med det nya filtret - räknar på ett helt nytt och obeprövat sätt via koden.

Naturligtvis ska siffrorna bli exakt samma eftersom databasen också räknar på samma transaktioner. Men den tar inte hänsyn till varken ägande-frödelning, aktiv/passiv och de andra sakerna. Det här nya sättet ger oss mer flexibilitet för framtiden, men det gör att vissa barnsjukdomar - som ni upplevt ovan - återsuppstår eftersom all matematik görs om.

Sedan uppskattar jag supermycket feedbacken, särskilt eftersom ni som svarar är lite av “power”-användarna med en hel del specialare (t.ex. komplexa transaktioner, många konton och liknande). Så ett stort tack för tålamodet. Hoppas att ni har överseende med att felen förhoppningsvis åtgärdas snabbt.

Avslutningsvis: tack och förlåt! :wink:

1 gillning

Hej Jan,
Tack för snabb och föredömlig återkoppling!

När jag går in och kontrollerar ett så verkar det fungera nu. Ett par saker dock…

  • När man från översiktsyn går in på en tillgång/skuld så hamnade man tidigare på fliken transaktioner. Nu hamnar man på översikten och måste byta flik för att se transaktionerna. Det kanske är en medveten uppdatering men det vore finemang om programmet kommer ihåg det senaste flikvalet så man inte behöver byta flik varje gång (om man nu som jag gärna ser transaktionerna det första jag gör när jag går in på en tillgång/skuld).

  • När man som i föregående punkt går in på en skuld från översiktsmenyn så säger sökvägsinformationen, i det här exemplet, längst upp följande:
    Rapporter> Balansrapporter>assets_liabilities.submenu.liabilitys>Banklån

Det ser ut som att en programsträng finns med i stället för “Skulder”

1 gillning

Fixas i nattens uppdatering.

Låt mig få återkomma. Just nu jobbar vi på att periodväljaren ska “minnas” inställning. Är väl inte omöjligt att när vi har synkat ihop att alla rapporterna har samma uppbyggnad att vi även kan lägga till det.

Stort tack @janbolmeson, både för utförlig förklaring och även för åtgärden!
Alla saldon ser rätt och riktigt ut nu, så det ser ut som att du har lyckats fixa problemet!
Jag återkommer annars, alternativt om jag upptäcker andra buggar. :wink:

Grymt jobbat med alla nya förändringar i rapporterna m.m. som gör Spirecta än bättre! :muscle:t2::pray:t2:

1 gillning

Hej!

Jag hade inte lagt in någon person i hushållet. Då blev alla transaktioner på kategorinivå satta till noll. (Det som händer när man multiplicerar en siffra med 0 tänker jag. :)) När jag la till en person så fick jag det att fungera och kan börja att utforska de fina nya vyerna.

Så det verkar som att justeringen du nämnde ovan @janbolmeson med normalisering till 100% i hushållet inte fungerar om det börjar på 0%.

Kollar på det! Tack för feedbacken. :+1:

Yes, det var en bugg. Den är fixad nu. :+1: Tack @Leva för rapporten.