230630 - Stor uppdatering | Livsplansfunktionaliteten är här!

Då har vi gjort en större uppdatering idag som vi hoppas att du kommer uppskatta men som framförallt jag tror och hoppas kommer att göra stor skillnad i din ekonomi. :slight_smile:

Helt ny funktion: Livsplanen - skapa en ekonomisk berättelse om ditt liv

Ett mål ända sedan Spirecta startade för ett par år sedan var att det inte bara ska vara ett verktyg för att bokföra i sin ekonomi utan man ska även kunna ha den som en vägkarta. Att bara bokföra är lite som att köra bil och bara titta i backspegeln. Det är relevant, men det räcker inte.

Jag brukar många gånger säga att:

Tänk om ekonomi är penseln som du målar ditt liv med?

I den metaforen blir Livsplanen i Spirecta tavlan som du målar på. Det är ett sätt för dig att skapa en ekonomisk berättelse från och med idag till din 100 års dag. Det här är du kan lägga in dina mål, standarder och önskemål om din ideala vecka eller ditt ideala år. Det är här vi kan lägga in allt som du önskar och är viktigt i ditt liv och klä planen i siffror.

Du får hjälp att skapa en prognos för dina inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Du kan göra det med hjälp av våre beräkningsverktyg, genom att ange det själv eller till och med importera egna siffror framräknade i Excel. Du kan få resultat, förmögenhets och kassaflödesperspektiv på din ekonomi och mycket mer.

Övriga funktioner, buggrättningar och uppdateringar

Det som vi också har släppt i uppdateringen är:

  • Flera fixar till den här buggen med datumet (1970-01-01) som har förföljt oss alla och ibland hängt Spirecta. Förhoppningsvis är det löst en gång för alla nu. Om du mot all förmodan upptäcker den, hojta till!

  • I “Resultat över tid”-rapporten har vi låst första kolumnen för att den ska följa med när man scrollar i sidled. Tack @Katarina för inspelet.

  • Ny funktion för att tolka data från Klarnas kontoutdrag

  • Ny funktion för att tolka data från kontoutdrag från Sbanken i Norge

  • Ny funktion för att tolka data från MoreGolf Mastercard

  • Fixat en bugg i uppdatera värde på en tillgång som uppstod om man sorterade kolumnerna innan man sparat värdet. Tack @oakmountain.

  • För dig som redan provat Livsplanen i betan så har vi:

    • Lagt till en knapp för att nollställa alla värden för en tillgång via Livsplansrapporten
    • Lag till möjligheten att byta upplösning till både månad och år i Livsplansrapporten
  • Fixat en bugg vid uppdatering av aktiv / passiv om man ändrade flera transaktioner samtidigt.

3 gillningar

Bugg i kopiera budget.

När jag kopierar en budget så skall ju även värdena kopieras. Nu blir istället samtliga värden satta till noll.

Hmm… vi kollar upp det i veckan. Självklart ska värdena kopieras med.

@Andie - vi lyckas inte återskapa felet, kan du skicka mig en skärmklipp, eller sidan som du gör det på?

Följer antagligen inte instruktionerna.
Återkommer om felet kvarstår.