Aktieutdelning på ISK-konto

Jag har länge önskat mig passiva inkomster men har inga författarambitioner, konstnärliga talanger eller liknande. Därför planerar jag istället för att öka förmögenheten så att jag till slut kan leva på avkastningen. En viss mängd aktieutdelning har jag, dels genom det egna företaget men även genom en ökande mängd utdelningsaktier.
Utdelningen från det egna företaget har jag tidigare sett som lön och utdelningen från övriga aktier kommer aldrig ut från ISK-kontot utan återinvesteras.

Så för någon dag sedan kom jag och maken på att vi ju faktiskt kan se dessa utdelningar som passiva inkomster! Då återstod endast frågan hur vi tydliggör detta i Spirecta…

Utdelningen från det egna företaget var enkelt då jag bokförde om dessa från lön till aktieutdelning.
Utdelningen från aktier på ISK har jag lagt in i Spriecta eftersom dessa inte fanns tidigare. Nu är bara frågan hur jag gör detta korrekt. Bör jag även lägga till dessa belopp som insättningar på ISK-kontot också då jag ju aldrig tar ut dem därifrån. Eller finns det ett sätt att bokföra aktieutdelning som inkomst direkt in på ISK?

Hur tydlig ordning jag än tycker att jag har det mellan mina konton så har jag nog inte riktigt förstått var pengarna befinner sig i Spirecta… så jag är tacksam för den hjälp jag kan få här!!

Hälsningar
Goldavia

Välkommen hit! Det du vill göra går, du ser utdelningar och värdeökning som inkomst och skapar en inkomstkategori för ditt ISK och företag.
Här har jan en beskrivning.

Tack så mycket för tipset, jag ska testa det!
Värdeförändringen tänkte jag inte bokföra, den ändras alltför ofta, däremot aktieutdelningen ser jag som en tilltalande passiv inkomst som jag gärna mäter utvecklingen på.

1 gillning

Testa och återkom med funderingar! Ja värdeförändring är lite klurigt, men man behöver inte göra det så ofta. Vissa gör det varje månad, andra nån gång om året.

1 gillning