Anslutning till din bank eller annan leverantör via BankID och vår leverantör Tink

Här kommer en fördjupande information om hur automatisk import och bankanslutningar fungerar i Spirecta.

Om du bara vill veta hur du gör en automatisk import via BankID läs mer nedan:

Bakgrund och säkerhet vid automatiska bankanslutningar

För att underlätta importen och kategoriseringen av transaktioner erbjuder Spirecta automatisk inhämtning av data från olika banker och leverantörer. Eftersom det är väldigt viktigt med säkerhet både för oss och bankerna finns det mycket krav på hur det ska gå till på ett säkert sätt.

Ett av dessa krav är att man måste ha tillstånd från Finansinspektionen för att få göra en direktanslutning till en bank. Spirecta har inte detta tillstånd i dagsläget och därför har vi valt att använda oss av en leverantör som heter Tink.

Tink som ägs av VISA har detta tillstånd i alla länder i Europa. De säkerställer mot Finansinspektionen att Spirecta t.ex. endast kan läsa data och exempelvis inte göra överföringar eller på annat sätt missbruka ditt förtroende.

Hur processen ser ut steg för steg

Så här går det till i praktiken:

  1. Du loggar in i Spirecta och väljer automatisk import.

  2. Vi ansluter till vår leverantör Tink och visar dig vilka banker / institut som Tink erbjuder automatisk inloggning till (i dagsläget många, men inte alla aktörer). Som standard visar vi svenska banker, men du kan även välja flera utländska under “Inställningar” => “Din ekonomi” => “Bankanslutningar”.

  3. Du väljer vilken bank och hur du vill logga in, t.ex. via BankID eller användarnamn/lösenord.

  4. Spirecta skickar dig till Tink som sätter igång inloggningsprocessen till din valda bank via din valda metod.

  5. Om inloggningen lyckas så skapas det en anslutning som Spirecta sparar. Det betyder att så länge den anslutningen är aktiv så kan Spirecta hämta data (inget annat) från din anslutna bank. Notera att varje bankanslutning är unik för den inloggningen. Dvs. att om du kör Spirecta för dig och din partner, så har ni möjlighet att göra två bankanslutningar, en för dig och en för din partner.

  6. När anslutningen upprättas hämtar Tink data från din bank som vi sedan kan hämta från Tink och som du sedan kan välja att kategorisera.

Även om anslutningen är aktiv kan du bara hämta data fram till senaste uppdateringen

Något som inte är helt logiskt är att Tink hämtar transaktionerna vid anslutning. Det betyder att även om anslutningen till din bank är aktiv - det vill säga att du inte behöver autentisera dig igen - så kan du inte hämta nyare information än då den senaste anslutningen gjordes.

Exempel) du loggar in med en bankanslutning den 1 november. Du importerar all din data till och med 1 november. Allt är bra. Nästa vecka, den 8 november loggar du in i Spirecta igen, och vill hämta nya transaktioner. Trots att Spirecta säger att anslutningen är aktiv kommer du endast kunna importera transaktioner fram till och med den 1 november - eftersom det är det senaste tillfället då Spirecta / Tink loggade in på ditt bankkonto och hämtade transaktioner.

För att lösa det problemet behöver du “uppdatera anslutningen”. Det är ett val du kan göra antingen i processen när du gör en automatisk import eller under “Inställningar” => “Din data” => “Bankanslutningar”.