Är det något känt problem med BankID import just nu?

Hej,

För några dagar sedan skulle jag importera våra transaktioner via BankID men fick detta meddelande:

bild

Jag loggade ut och tänkte att jag gör det en annan dag.
Idag så provade jag igen och det misslyckades på samma sätt igen.
Jag var då in under inställningar och raderade alla mina anslutningar och började om men får ändå samma fel.

Dessutom får jag 2 lika meddelanden vilket kanske är en bugg?

Funkar det för alla andra eller är Tink nere just nu?

1 gillning

Jag provade idag igen och fick samma resultat (Firefox).

Testade även att använda en annan webbläsare (Chrome) men får samma fel ändå, vilket känns rimligt då det är ett externt anrop till Tink.

Men jag ser inte att någon annan skrivit något om det så jag blir ju ändå fundersam på om detta endast gäller mig? Funkar det för er andra så får ni gärna lägga en kommentar här.

1 gillning

Hej!

Det är ett problem som vi upplever för alla typer av kort just nu kopplat till Bank-ID. Vi jobbar på att undersöka det tillsammans med TINK som tillhandahåller datan åt oss.

Återkopplar när vi löst det.

Tills vidare kan du testa den manuella importen med CSV-fil.

Okej, bra då vet vi att det är ett känt problem och att det inte bara gällde oss.

Absolut, vi har använt kopiera klistra metoden för de flesta kontona. Det ända vi inte gjort så med är kontokortet då det inte är lika enkelt upplever jag, så det får vänta lite.

Meddela gärna här när det är i drift igen!

1 gillning

Jag meddelar så fort vi fått rätt på det :slight_smile:

Tack för tålamodet!

2 gillningar

Jag har också haft samma problem i några veckor nu, någon prognos på när det är löst så att man kan importera via BankID igen?

@Oliver.Allemog har i annan tråd skrivit att Jan har varit på semester men ska återkomma under nästa vecka (v33). Han kan då titta på vad som går fel i API’et mot Tink som är kopplingen till bankerna.
Vi får hoppas att det är något som är lätt att fixa till!

1 gillning

Om det går som det ska så ska vi göra en uppdatering imorgon under dagen som förhoppningsvis löser problemet.

Om det inte går som det ska så kan där finnas viss nedtid :sweat_smile:

1 gillning

Hej,

Igår genomförde vi en uppdatering för Bank-ID import som gick vägen.

Jag har själv testat att importera med Bank-ID två gånger för min bank (länsförsäkringar) nu.

Så förhoppningsvis ska det fungera för samtliga banker. Tink hade gjort en förändring i sitt system som vi nu matchade.

Hojta till om det inte fungerar: support@spirecta.com

1 gillning

Jag testade nu mot Swedbank MasterCard och får då detta meddelande:

Så här verkar det inte fungera, behöver kollas upp.
Jag hade raderat min gamla anslutning så jag satte upp den från början nu.

@Oliver.Allemog Ser att denna tråd är satt som fixat, i framtiden kanske vi ska vänta lite med det så fler hinner testa och verifiera att det faktiskt är fixat?

Testade nu mot vanliga Swedbank kontot och där får jag det att fungera.

Samma där, raderade den gamla anslutningen och sedan skapade upp den på nytt.

1 gillning

Ja, jag ber om ursäkt för det. Jag var för snabb!

Okej, fungerade det för samtliga Swedbank konto som du har då?

Jag har nu testat att hämta flera konton med BnakID från Swedbank och det ser ut att fungera som det ska.

Provade också igen att importera från Swedbank Mastercard men får samma meddelande som tidigare. Jag raderade anslutningen först.

Okej, tar det vidare med vår programmerar angående Swedbank Mastercard.

Tack för tålamodet!

Jag får samma svar som ovan i den rosa rutan från Länsförsäkringar. Övriga importer tar dessutom bara med några få transaktioner oavsett vilket datumintervall jag väljer.

Hej,

Jag provade precis för Länsförsäkringar och upplevde samma problem som dig. Dock berodde det på att Tink som hjälper oss med datan hämtar data från bankerna med jämna mellanrum.

Genom att uppdatera anslutningen i steg tre för Bank-ID importen fick jag in alla transaktioner.

När du uppdaterar ber du Tink att hämta in den senaste datan. Det här krävs oftast inte men ibland kan anslutningen manuellt behöva uppdateras.

Jag kommer inte till steg tre utan från felmeddelande direkt efter att jag skrivit mitt personnummer i steg 2.
Det funkade när jag gjorde som övriga ovan att jag raderade anslutningen ifrån mina anslutningar och sen la till den på nytt.

1 gillning

Okej, tack för infon :slight_smile: I många fall behövs inte anslutningen tas bort men ibland felar Tink rejält och då behövs anslutningen tas bort helt.

Jag har tagit bort anslutningen varje gång för att vara säker på att inget ligger kvar och stör när man ska testa på nytt.

Har ni hört något mer om Swedbank Mastercard?

1 gillning

Lagt det till Tinks support och inväntar hjälp!

1 gillning