Felaktig värdeökning i uppdatera-fliken när en tillgång har ett negativt saldo

Uppdaterade en tillgång (genom administrera > tillgång > uppdatera) som var negativ och fick ett lustigt resultat.

Skrev in nytt värde 2411 kr och diffen skulle bli 3906kr. Men när jag sedan gick in och tittade på kontot hade det vara gjorts en tillägg, ingen justering av kontot. Saldo på konto blev felaktigt.

Tog bort transaktionen och gjorde om, samma resultat. Så har den inte gjort tidigare när jag använt verktyget, så det känns som en bug.

Jag hänger tyvärr inte riktigt med, så jag gisssar lite nedan. Du får återkomma om jag har otur när jag tänker. :blush:

När du uppdaterar värdet på en tillgång så skapas alltid en ny transaktion. Om du vill ändra (dvs i bilden ovan, så måste du ändra den befintliga transaktionen).

Läs gärna mer om hur värdet på en tillgång / skuld beräknas. Jag har nyligen uppdaterat kom-igång-guiden med det så att det blir tydligare.

Om ovan inte löser problemet, återkom så hjälps vi åt. Vi kan annars även boka ett personligt supportmöte så kan vi kolla på ovan och dina andra inlägg samtidigt. :+1:

Ok jag skall försöka förklara lite bättre :slight_smile:

Jag vill uppdatera saldo på ett konto till 2411 kr, som just nu ligger på -1495 kr.

Anger nytt värde och diffen verkar korrekt, 3906 kr.

Men när jag trycker ok så ändras diffen till 1495 kr, och nya värdet blir 2411 kr.

Och värdeökningen blir då endast 2411 kr, när den borde varit 3906 kr.

Får inte samma resultat om jag gör samma sak på andra konton, utan endast på detta som har negativt saldo.

Tack för en utförlig buggrapport. Felet är identifierat och återskapat. Det kommer fixas till i nästa version som släpps på måndag. :+1:

Uppdatering: Fixat i denna release: 220109 - Underhållsuppdatering